Apple Watch Membantu Mengesan Kelahiran Bayi di Pesawat

 


Walaupun jarang berlaku, ada kemungkinan penumpang wanita hamil melahirkan di pesawat. Namun, ada risiko besar kerana pesawat itu bukan tempat yang steril seperti bilik di hospital, juga tidak ada jaminan bahawa akan ada doktor atau pegawai perubatan yang pakar dalam melahirkan anak dan ada juga kekurangan peralatan perubatan tertentu .

 Ubergizmo, Rabu (5/5/2021) adalah Lavinia Mounga, salah seorang penumpang di dalam pesawat yang tidak mengetahui bahawa dia hamil sebelum melahirkan, tetapi mujurlah ada doktor dan jururawat di dalamnya untuk membantu penghantaran.


Rupa-rupanya ada seorang doktor dan tiga jururawat neonatal yang berada di dalam pesawat bersama Mounga semasa penerbangan dari Salt Lake City, Utah, ke Honolulu, Hawaii.



Kerana mereka harus melahirkan di pesawat dengan peralatan media yang minimum, mereka juga menggunakan Apple Watch untuk membantu mengukur dan memantau degupan jantung bayi.


"Tidak ada peralatan yang kami miliki yang sesuai untuk bayi pramatang dan bayi ini dilahirkan pada 29 minggu, bukan pada minggu biasa. Oleh itu, kami menjadikan bayi lebih panas dari botol yang dipanaskan dengan gelombang mikro. Kami menggunakan Apple Watch untuk mengukur kadar jantung."

Menurut Dr Dale Glenn.


Bayi dilahirkan dengan jayanya dan setelah mendarat, ibu dan bayi segera dibawa ke klinik terdekat untuk rawatan intensif. Kisah kepahlawanan ini juga menambah senarai perkhidmatan dari peranti Apple Watch yang ciri-cirinya banyak membantu pengguna.

Previous Post Next Post

Contact Form