Orang terkaya di dunia membeli kapal pesiar gergasi dengan harga USD500 juta

 


Jeff Bezos, orang terkaya di dunia yang merupakan pengasas kedai dalam talian gergasi Amazon, dapat membeli hampir apa sahaja yang dia mahukan. Terkini, lelaki yang menurut Forbes mempunyai aset semasa sekitar USD 185 bilion membeli kapal layar super mewah.

Harga kapal itu sekitar USD 500 juta. Bukan hanya mewah, ukurannya dilaporkan sangat besar, setara dengan padang bola Amerika.


Bezos dilaporkan memesan kapal itu dua tahun lalu dari sebuah syarikat Belanda, Oceanco. Tidak diberitahu apa kemudahannya, tetapi tentunya sangat lengkap. Bahkan ada kapal pengiring dengan helipad.


Harga USD 500 juta tentunya sangat kecil untuk Jeff Bezos. Terutama dalam era pandemi ini di mana banyak orang membeli barang dalam talian, Amazon semakin kuat dan menjadikan kekayaan Bezos meningkat sekitar 75%.


Kapal ini tentunya menyalurkan hobi melancong selain dengan kapal terbang peribadi. Beberapa ketika yang lalu, Jeff Bezos dan kekasihnya Lauren Sanchez bercuti di resort mewah Cabo San Lucas di Mexico dengan jet peribadi.


Bezos dan Sanchez yang merupakan mantan penyampai televisyen, mulai terbuka tentang hubungan mereka pada tahun 2019. Jeff Bezos menceraikan isterinya, MacKenzie, kerana hubungannya dengan Sanchez.


Tidak lagi menjadi CEO Amazon, Bezos jelas mempunyai lebih banyak masa walaupun dia masih memegang jawatan sebagai Pengerusi Eksekutif. Dalam mesejnya kepada pekerja Amazon, Bezos menekankan bahawa dia tidak dapat benar-benar terpisah dari Amazon, walaupun tentu saja dia tidak akan terlibat secara intens seperti ketika dia menjadi CEO.


Aktiviti lain adalah memberi tumpuan lebih kepada yayasan amalnya, Tabung Hari 1. Di samping itu, Bezos akan sibuk dengan syarikat angkasa Blue Origin dan mengurus pembiayaan Bezos Earth Fund. Tahun lalu, melalui inisiatif ini, Jeff Bezos berjanji akan membelanjakan USD 10 bilion untuk membantu para saintis, aktivis dan organisasi bukan keuntungan perlindungan alam sekitar untuk memerangi perubahan iklim.

Previous Post Next Post

Contact Form