Penggodam Rangkaian Minyak AS Dedahkan, Inilah Pengakuannya

 


Penggodam dan pengirim ransomware ke Colonial Pipeline terdedah, dan pelakunya menerangkan serangan siber tersebut.

Colonial Pipeline adalah operator saluran paip minyak terbesar di AS, yang bertanggungjawab untuk separuh dari bekalan minyak bahan bakar (BBM) ke wilayah Pantai Timur.


Sindiket yang mengirim ransomware itu disahkan oleh FBI, iaitu DarkSide, sindiket penggodam yang berasal dari Eropah Timur. DarkSide juga mengakui tindakan ini melalui catatan di laman web gelap.



Dalam posting ini DarkWeb menjelaskan bahawa tujuan mereka dalam melakukan serangan siber hanyalah satu, iaitu menjana wang. Mereka mengaku tidak mempunyai hubungan dengan pemerintah atau badan politik mana pun.


Selanjutnya, DarkSide juga mengakui bahawa mereka tidak bertujuan untuk menimbulkan masalah bagi masyarakat luas kerana tindakan mereka. Sebenarnya, penghantaran ransomware ke Colonial menghalang mereka daripada membekalkan bahan bakar kepada pelanggan mereka.


Untuk makluman, Colonial setiap hari menghantar 2.5 juta tong petrol dan pelbagai bahan bakar lain melalui saluran paipnya yang membentang sejauh 8,850 km dari Pantai Teluk ke bahagian timur dan selatan AS. Mereka juga membekalkan bahan bakar ke beberapa lapangan terbang utama di AS, termasuk Lapangan Terbang Hartsfield Jackson di Atlanta, lapangan terbang paling sibuk di dunia.


Uniknya, DarkSide berjanji akan lebih berhati-hati dalam memilih sasaran serangannya, yaitu dengan memasukkan proses penyederhanaan sasaran ke dalam alur kerja mereka. Tujuannya adalah untuk mengelakkan akibat sosial yang berlaku akibat tindakan mereka.


Sejak Ogos 2020, DarkSide mengakui telah masuk ke lebih dari 80 perusahaan, dan menghasilkan jutaan dolar dari tindakan itu.


Syarikat cybersecurity Cybereason mengatakan Darkside sebenarnya adalah penyedia 'ransomware as a service', alias perkhidmatan ransomware yang cuba mencipta imej yang mereka mempunyai etika, dan mempunyai peraturan mereka sendiri seperti tidak menyerang pendidikan, perubatan, agensi pemerintah, atau non -peraturan kerajaan.


Bahkan DarkSide dikatakan sering menyumbangkan hasil kejahatannya kepada yayasan amal.

Previous Post Next Post

Contact Form