Perang Diskaun Kedai Permainan Microsoft, Steam, dan Epic


 Terdapat persaingan diskaun antara Microsoft, Steam, dan Epic Game Store, tetapi tidak dari segi harga permainan diskaun yang dijual kepada pengguna.

Potongan harga ini adalah dalam bentuk potongan potongan yang dikenakan untuk setiap aplikasi dan permainan yang dijual melalui kedai digital mereka. Microsoft mengurangkan pemotongan dari 30% menjadi 12%, yang akan berkuat kuasa pada 1 Ogos.


Langkah ini sepertinya diambil oleh Microsoft untuk dapat bersaing dengan Steam, iaitu dengan menarik minat pembangun aplikasi dan permainan untuk membawa aplikasinya ke Microsoft Store.



"Pembangun permainan adalah kunci untuk kehadiran permainan yang hebat bagi pengguna kami, dan kami ingin mereka berjaya di platform kami," kata Matt Booty, ketua Xbox Game Studios di Microsoft.


"Pembahagian hasil yang jelas bermaksud pembangun dapat membawa lebih banyak permainan kepada pemain dan memperoleh kejayaan komersial yang lebih besar," tambahnya.


Dengan hanya potongan 12%, yang bermaksud bahawa Microsoft kini setanding dengan Epic Games Store, dan menambah tekanan untuk Steam, yang saat ini mengenakan potongan 30% untuk pengembang, yang akan menurun menjadi 25% ketika penjualan menembus USD 10 juta dan turun lagi hingga 20% apabila penjualan mencecah USD 50 juta.


Perubahan ini hanya akan mempengaruhi permainan PC, bukan permainan untuk konsol Xbox di Microsoft Store. Ini mungkin kerana konsol mempunyai model perniagaan yang berbeza, di mana syarikat seperti Microsoft, Sony, dan Nintendo memberi subsidi komponen sehingga harga konsol lebih murah, tetapi mendapat lebih banyak pendapatan dari permainan.


Walaupun pemotongannya lebih besar, Steam masih menarik bagi pemaju setakat ini. Ini kerana Steam adalah platform permainan digital yang mapan dengan jumlah pengguna terbesar.


Namun, para profesional dalam industri permainan juga mengakui bahawa pemotongan yang dikenakan oleh Steam terlalu besar dan tidak adil kepada pembangun permainan.

Perang Diskaun Kedai Permainan Microsoft, Steam, dan Epic Perang Diskaun Kedai Permainan Microsoft, Steam, dan Epic Reviewed by thecekodok on 2:58:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.