Review Poco X3 Pro: Tercepat di Kelasnya

 


Xiaomi mengeluarkan telefon bimbit baru dari sub-jenama Poco mereka, iaitu Poco X3 Pro. Telefon pintar pengganti Poco X3 NFC ditawarkan dengan harga menarik Rp 3 juta.

Dengan harga mulai Rp 3 juta, Poco X3 Pro menawarkan sesuatu yang lebih banyak untuk telefon bimbit jarak jauh mulai dari sokongan Snapdragon 860, skrin dengan kadar penyegaran 120Hz hingga sijil IP53 yang tahan debu dan tahan percikan.


Kami akan mengkaji semula unit Poco X3 Pro dengan RAM 8GB dan storan 256GB. Seperti apa persembahannya? Inilah ulasannya:



Reka bentuk


Poco X3 Pro membawa rekaan tekstur berganda di bahagian belakang, Poco menyebutnya sebagai rekaan 'Reflective Chrome'. Bahagian tengahnya mempunyai logo Poco yang akan mencerminkan warna pelangi ketika terkena cahaya, sementara kawasan sisi menggunakan 'tekstur logam'.


Terdapat empat kamera belakang, disusun secara simetrik dan unik dengan satu lampu kilat LED. Secara keseluruhan reka bentuk belakang tidak berbeza dengan pendahulunya Poco X3 NFC.



Poco memberikan tiga pilihan warna untuk X3 Pro, iaitu Frost Blue, Phantom Black dan Metal Bronze. Unit yang diterima oleh kami berwarna Metal Bronze


Di sebelah kanan ada tombol power yang digabungkan dengan sensor cap jari serta tombol volume atas dan bawah. Sementara di sebelah kiri terdapat slot kad SIM yang menyokong penggunaan SIM di slot 1 dan Hybrid (SIM atau Micro SD) di Slot 2.


Poco X3 Pro dilengkapi dengan dua pembesar suara di bahagian atas dan bawah. Selain pembesar suara, di bahagian bawah terdapat mikrofon, bicu audio 3.5mm dan port USB Type C.


Di bahagian atas terdapat pembesar suara dan IR Blaster yang berfungsi sebagai alat kawalan jauh untuk peranti elektronik seperti TV dan AC.


Mempunyai dimensi 165.3 x 76.8 x 9.4 mm dan berat 215 gram, telefon bimbit ini cukup berat dan agak licin apabila dipegang tanpa selongsong tambahan, untungnya Poco telah menyediakan selongsong tambahan ke kotak.


Layar Poco X3 Pro menggunakan panel IPS berukuran 6,67 inci, FHD + DotDisplay dengan resolusi 2400 x 1080 piksel, nisbah 20: 9, kadar penyegaran lalai 60Hz yang dapat diubah dalam tetapan menjadi 120Hz dengan tingkat pengambilan sampel sentuh hingga 240Hz.


Layar mendukung fitur Dynamic Switch yang akan menyesuaikan tingkat penyegaran dari 50Hz-120Hz sesuai penggunaan. Skrin dilindungi oleh Corning Gorilla Glass 6. Poco X3 Pro juga mempunyai sijil IP53 yang tahan percikan dan kalis percikan.


Prestasi dan Ciri

Poco X3 Pro dikuasakan oleh pemproses Snapdragon 860 kelas 'flagship' yang pada dasarnya serupa dengan Snapdragon 855+.


Snapdragon 860 mempunyai CPU Qualcomm Kryo 485, proses pembuatan 7nm, CPU octa-core, hingga 2.96GHz, urusan grafik sudah menggunakan GPU Adreno 640


Dengan spesifikasi di atas, penggunaan harian untuk mengakses aplikasi seperti WhatsApp, Facebook, dan media sosial lain terasa sangat lancar berkat kadar penyegaran 120Hz. Bagaimana dengan bermain permainan?


Dalam pengujian permainan, kami akan menguji dalam tiga permainan popular, iaitu PUBG Mobile, Mobile Legends Bang Bang, hingga Genshin Impact.


Untuk memainkan permainan PUBG Mobile, tetapan maksimum yang kita dapat ialah Ultra HD Smooth dengan rata-rata 55-60 fps. Memainkan PUBG Mobile dalam tetapan Ultra HD Smooth selama satu jam menggunakan penggunaan kuasa 20%.


Tetapan maksimum Mobile Legends Grafik yang sangat stabil pada 60 fps bermain dalam satu jam menggunakan 16% penggunaan bateri



Kemudian kita mengujinya dalam permainan yang mesti dicuba untuk ujian prestasi permainan, iaitu Genshin Impact, hasilnya? Wow untuk telefon bimbit kelas menengah, tetapan yang anda dapat adalah 60fps Tertinggi dengan rata-rata 40-50 fps, ia turun 30 fps ketika anda sedang berperang dengan banyak musuh. Untuk penggunaan bateri yang digunakan selama satu jam memakan daya 45% dan badan belakang mula terasa panas.


Tidak ketinggalan, pasukan kami menguji prestasi Poco X3 Pro menggunakan aplikasi anTuTu dan 3D Mark, berikut adalah hasilnya:


Tanda Aras Antutu V9: 544009

Kehidupan 3D Mark Wild: 3421

3D Mark Wild Life Stress Test 3419 (Skor Gelung Terbaik), 3309 (Skor Gelung Terendah)

Skor Geekbench: 734 Inti Tunggal, 2642 Skor Multi-Teras

Beralih ke bateri, Poco X3 Pro dilengkapi dengan bateri berkapasiti 5,160mAh dengan teknologi tab tengah tengah (MMT) yang didakwa Xiaomi akan dicas lebih cepat, disokong oleh pengecasan pantas 33 watt yang disediakan di dalam kotak. Dalam menguji pasukan kami untuk bateri dari kedudukan 20-100%, diperlukan sehingga 1 jam menggunakan pengecas 33 watt lalai.


Poco X3 Pro, yang menggunakan antara muka MIUI 12 berasaskan Poco, juga dilengkapi dengan fitur NFC dan layar buka kunci muka.


Kamera

Poco X3 Pro dilengkapi dengan kamera belakang Quad, yang terdiri dari kamera utama sudut lebar 48MP, kamera sudut ultra lebar 8 MP, kamera makro 2MP, dan sensor kedalaman 2MP. Kamera belakang dilengkapi dengan dua ciri video dan mampu merakam video dengan kualiti 4K 3840x2160 30fps hingga 1080p, 1920x1080 60fps.


Untuk kamera depan, Poco mempunyai kamera 20MP dengan bukaan f / 2.2 dan juga menyokong dua ciri video.


Kesimpulannya


Poco X3 Pro mempunyai prestasi yang boleh dipercayai untuk telefon bimbit dengan harga mampu milik. Dilengkapi dengan chipset Snapdragon 860, semua permainan dijamin dapat dimainkan dengan lancar.


Seperti telefon bimbit Xiaomi dan Poco lain, bloatware atau aplikasi dan iklan lalai agak menjengkelkan tetapi semua itu diliputi dengan ciri-ciri yang dimiliki Poco X3 Pro.


Ciri-cirinya juga lengkap, disokong oleh pengecasan pantas 33 watt, NFC, layar buka kunci muka, IR Blaster, pembesar suara dua stereo, kadar penyegaran 120Hz menjadikan telefon bimbit ini menjadi pilihan untuk membeli.


Di laman web rasminya, Poco X3 Pro dijual dengan dua pilihan RAM, untuk kapasiti RAM 6GB dan penyimpanan dalaman 256GB , sementara varian RAM 8GB dan penyimpanan dalaman 256 GB.

Previous Post Next Post

Contact Form