TikTok Lite dan TikTok, Apa Perbezaannya?

 


TikTok adalah salah satu platform media sosial yang berkembang pesat. TikTok membolehkan penggunanya membuat video pendek 15 saat yang disertai dengan muzik, penapis dan beberapa ciri kreatif lain.

Sudah lebih dari 4 tahun sejak dilancarkan, diperhatikan bahawa TikTok digunakan secara meluas oleh pengguna aktif di seluruh dunia sekitar 500 juta orang pada akhir tahun 2019.


Kemunculan aplikasi TikTok

Sekitar bulan September 2016, sebuah syarikat China bernama ByteDance melancarkan aplikasi video pendek bernama Douyin. Dalam setahun, Douyin mempunyai 100 juta pengguna dan terdapat sekitar 1 bilion video yang disiarkan setiap hari.



Dengan konsep video dan muzik, TikTok memperoleh Musical.ly. Sebelum TikTok dikenali, Musical.ly adalah salah satu platform popular untuk berkongsi video pendek yang berpotensi menjangkau pasaran antarabangsa. Pada tahun 2017, TikTok bergabung dengan musical.ly.


Perbezaan antara TikTok Lite dan TikTok

Seperti namanya, TikTok Lite mempunyai ukuran yang lebih kecil hanya selusin megabait. Sementara itu, aplikasi TikTok utama mempunyai ukuran yang lebih besar, iaitu lebih dari 70 MB.


TikTok Lite dilancarkan pada 6 Ogos 2018 di Thailand. Dan sekarang ia terdapat di banyak negara seperti Indonesia, Vietnam ke India.


Adakah benar TikTok Lite menjana wang?

Jika dilihat dari cara kerjanya, TikTok Lite serupa dengan apa yang dilakukan oleh Snack Video. Pengagihan wang hadiah dilakukan untuk menarik pengguna baru.


Tetapi kedua-duanya tidak mengumpulkan wang dari pengguna seperti TikTok Cash yang dinyatakan haram kerana ia memerlukan pengguna membayar yuran keahlian untuk menggandakan keuntungan.


Bagi kelebihan menggunakan TikTok Lite selain lebih ringan, anda juga dapat menjimatkan kuota.

TikTok Lite dan TikTok, Apa Perbezaannya? TikTok Lite dan TikTok, Apa Perbezaannya? Reviewed by thecekodok on 4:10:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.