Uji kemampuan kamera Xiaomi Mi 11

 


Xiaomi Mi 11 adalah salah satu telefon bimbit Xiaomi premium yang mempunyai kualiti yang baik dalam semua aspek termasuk memiliki modul kamera kelas atas, salah satunya adalah kamera 108MP dengan faktor pemotongan 0,8µm 1 / 1,33 "(3,8x) yang agak besar , f / lensa 1.9 dan lensa lebar bersamaan 26mm.

Secara rekaan, telefon ini mempunyai layar yang agak besar yang melengkung ke sisi telefon (paparan air terjun) yang menjadikan telefon ini kelihatan langsing. Sebagai telefon bimbit skrin besar, telefon ini tidak berat, iaitu sekitar 196 gram. Seperti telefon bimbit lain hari ini, Xiaomi Mi 11 mempunyai beberapa modul kamera tambahan, termasuk modul kamera dengan sensor 13 MP f / 2.4 1/306 "1,12µm lensa ultra lebar, serta lensa telefoto makro 5MP dengan 1 / Sensor 5 "1.12µm.


Dalam mod foto standard, telefon ini akan menghasilkan gambar dengan resolusi 6016 x 4512 (27mp). Kualiti gambarnya bagus dan terperinci. Terdapat pilihan 108MP dalam menu, yang menghasilkan gambar 12032 x 9024 piksel (108mp). Walau bagaimanapun, kualiti gambar 108MP tidak begitu baik dari segi perincian berbanding dengan mod 27MP standard. Dan dalam banyak keadaan, mod 27MP standard lebih baik.



Seperti kamera telefon bimbit pada umumnya, apa yang lebih unggul daripada kamera Xiaomi Mi 11 adalah fotografi komputasi seperti mod malam. Pada Mi 11, mod malam dapat digunakan untuk kamera utama dan juga kamera ultrawide. Dalam keadaan cahaya rendah, ketika mod AI (Artificial Intelligence) diaktifkan, kamera akan mengambil gambar dengan cepat dalam beberapa saat, kemudian kami menggabungkannya menjadi gambar yang lebih berkualiti.


Dalam keadaan cahaya terang, seperti pemandangan pusat kota pada waktu malam, kualiti gambar yang dihasilkan sangat baik, tetapi keadaan cahaya gelap seperti kedai pada waktu malam, kualiti gambar kurang terperinci ketika diperbesar.


Kualiti lensa ultra lebar (0.6x) cukup baik dalam keadaan cahaya terang, tetapi dalam keadaan gelap, kualiti gambar tidak sebaik modul kamera utama. Warnanya lebih buruk dan cenderung rentan ketika berhadapan dengan lampu latar atau dari sisi.



Mod potret


Dalam mod Potret / Potret, kita dapat menyesuaikan bagaimana latar belakang yang kabur untuk memberikan kesan seperti menggunakan lensa penetapan apertur besar gaya kamera foto profesional, pilihan sinema / pilihan overlay dan tetapan untuk melembutkan wajah.




Video dan penstabil


Untuk merakam video, kamera ini dilengkapi dengan giro EIS yang mampu mengurangkan getaran kecil ketika merakam video tanpa gimbal atau tripod. Dalam keadaan pegun atau tidak bergerak, kualiti video sangat jelas dan tajam, tetapi ketika bergerak, pergerakan kaki dan tangan tidak begitu lancar.


Kekurangan & Kesimpulan


Kelemahan telefon ini ialah ia tidak menyediakan modul telefoto / zoom, jadi untuk merakam subjek jauh pengguna harus menggunakan zoom digital (crop zoom), untungnya kamera utama mempunyai resolusi yang cukup besar sehingga pemotongan masih bagus cukup untuk keperluan media sosial.


Xiaomi biasanya membuat telefon bimbit berkualiti dengan harga yang lebih berpatutan daripada pesaingnya. Dari harga mampu milik, Xiaomi Mi 11 adalah salah satu telefon bimbit berkualiti tinggi yang tercermin dalam modul kualiti, skrin, chipset dan kamera.

Previous Post Next Post

Contact Form