Ulasan Huawei Band 6, skrin yang lebih luas, ciri yang lebih lengkap

 


Pada pertengahan April, Huawei membawa gelang pintar barunya ke Indonesia. Peranti ini dipanggil Huawei Band 6, satu siri peningkatan yang diberikan dari generasi sebelumnya.

Tetapi persoalannya, adakah peningkatan ini menjadikan Huawei Band 6 menarik? Kerana produk pesaing tidak kurang menarik daripada ciri yang mereka bawa.


Menjawab soalan itu, kami  juga telah mencuba gelang pintar terbaru Huawei dalam beberapa minggu. Hasilnya terdapat dalam tinjauan ringkas berikut:



Skrin Medan

Penampilan Huawei Band 6 berbeza dengan pendahulunya. Tubuh lebih besar kerana gelang pintar ini membawa skrin yang lebih luas.


Ukurannya 1,47 inci atau 148% lebih besar daripada layar milik Huawei Band 4. Jadi tidak perlu membuka telefon bimbit ketika ada pemberitahuan WhatsApp, kerana kandungan pesan dapat dibaca sepenuhnya melalui Huawei Band 6 skrin.


Begitu juga maklumat lain yang dapat dipaparkan lebih banyak. Ini benar-benar meningkatkan pengalaman gelang pintar daripada sebelumnya.


Dan berkat penggunaan panel AMOLED dengan resolusi 194 × 368 piksel, maklumat ini dipaparkan dengan jelas dan tajam.


Walaupun badan Huawei Band 6 lebih besar, ia tidak menjadikan berat ini berat. Sebaliknya, sangat ringan seperti menggunakan gelang pintar pada umumnya.


Tali itu sendiri diperbuat daripada silikon, sangat selesa ketika dipakai di pergelangan tangan. Tali boleh dilepaskan dan diganti dengan warna lain yang anda mahukan.


Ketika ia dijual, Huawei memberikan empat pilihan warna, iaitu Amber Sunrise, Sakura Pink, Graphite Black dan Forest Green yang baru-baru ini dikaji. Huawei juga menyediakan banyak jam tangan sehingga dapat disesuaikan dengan gaya pengguna.


Kaya Ciri

Huawei Watch 6 dapat berhubung dengan telefon Android dan juga iPhone. Cukup pasang aplikasi Huawei Health dan sambungkannya dengan Bluetooth.


Untuk operasi tanpa gangguan. Hanya sapu ke kiri atau kanan untuk mengakses skrin utama dengan cepat.


Kita juga hanya perlu menggesek ke bawah untuk menampilkan menu tetapan, atau menggesek ke bawah jika kita ingin melihat pemberitahuan. Selain itu, tekan butang samping untuk memaparkan senarai semua ciri.


Sekarang membincangkan ciri-ciri gelang pintar ini, sangat lengkap. Dengan Huawei Band 6, kita dapat memantau denyut jantung 24/7 dan amaran akan muncul sekiranya berlaku kelainan.


Terdapat juga monitor kualiti tidur, SpO2 untuk mengesan tahap oksigen darah, ciri pemantauan tekanan, dan pengesanan kitaran haid.


Tidak ketinggalan Huawei Band 6 mempunyai 96 mod latihan, termasuk berlari, berjalan, berbasikal, berenang dan melompat. Dengan ketahanan air hingga 5ATM, gelang pintar ini dapat diundang untuk melakukan aktiviti di dalam air.


Pengguna dapat melihat data latihan dalam masa nyata. Huawei Band 6 secara bebas dapat merakam data latihan yang berbeza, seperti jarak larian, waktu, kelajuan, trek, kalori yang dibakar, dll.


Bateri tahan lama

Barisan peranti yang boleh dipakai Huawei mempunyai kelebihan pada bateri. Huawei Band 6 dikatakan bertahan selama 2 minggu penggunaan apabila bateri terisi penuh.


Sebenarnya ia tidak terbukti ketika kami menggunakannya. Bateri gelang pintar ini telah diminta untuk dicas semula pada hari ke-11 penggunaan.


Walaupun begitu, ini cukup panjang untuk ukuran gelang pintar dengan layar yang luas dan intensiti pemberitahuan yang kerap.


Untuk mengecas semula, Huawei menyediakan pengecas magnet yang mudah digunakan. Hanya perlu masa kurang dari 1 jam untuk dicas dari 0% hingga penuh.


Pendapat Kami

Huawei Band 6 menghadirkan skrin yang luas sehingga maklumat dapat dipaparkan dengan lengkap. Beratnya yang ringan, hanya 18 gram, menjadikannya selesa ketika digunakan 24 jam.


Keupayaan gelang pintar ini tidak hanya memaparkan pemberitahuan mesej dan panggilan dari telefon bimbit. Lebih daripada itu, terdapat banyak ciri yang sebelumnya hanya dimiliki oleh jam tangan pintar.


Kami dapat memantau kadar denyutan jantung, kadar oksigen darah, tahap tekanan dan juga mengesan kitaran haid bagi wanita. Huawei Band 6 ini boleh menjadi teman hidup sihat dengan ketersediaan 96 mod latihan.


Pengguna juga tidak perlu bersusah payah mengecas bateri setiap hari. Kerana jangka hayat bateri gelang pintar ini cukup lama.


Paling menarik, untuk mendapatkan semua kelebihan, kita tidak perlu mengeluarkan banyak perbelanjaan. Kerana Huawei Band 6 harganya murah.

Previous Post Next Post

Contact Form