Perceraian Bill Gates Menjadikan Warganegara Cina teruja

 


Penceraian Bill Gates dari Melinda membuat banyak orang teruja. Di China, berita perceraian dari pengasas Microsoft yang selalu kelihatan harmoni dengan isterinya benar-benar mengerikan.

Bill Gates sangat popular di Negara Tirai Buluh. Hashtag Bill Gates bercerai di media sosial Weibo, mengumpulkan lebih daripada 830 juta tontonan dan 66,000 perbincangan. Itu jauh melebihi perbincangan mengenai perceraian Jeff Bezos pada tahun 2019.


 CNN, netizen China membincangkan segala macam perkara mengenai Bill Gates dan Melinda, dari pengedaran aset hingga nasib yayasan amalnya. Banyak komen memuji yang disampaikan.


"Anda dan Melinda memberikan sumbangan besar kepada banyak orang di seluruh dunia. Walaupun anda tidak lagi berpegangan dalam kehidupan masa depan anda, saya harap yayasan anda dapat terus ada dan membantu lebih banyak orang," tulis seorang netizen di Weibo mengenai bagaimana Bill Gates mendapat bercerai.


Populariti Bill Gates tidak dapat dipisahkan dari banyak warga China yang menggunakan produk Microsoft, terutama Windows. Tidak seperti pelbagai produk teknologi lain dari Amerika Syarikat, Microsoft tidak dihalang oleh kerajaan China.


Selain Windows, media sosial LinkedIn dibenarkan beroperasi di China, walaupun Facebook telah disekat. Begitu juga enjin carian Bing beroperasi di sana sedangkan Google telah lama dilarang.


Di Weibo, Bill Gates mempunyai lebih daripada 4.1 juta pengikut, jauh lebih banyak daripada frontman teknologi lain. Elon Musk, misalnya, 'hanya' mempunyai 1.7 juta pengikut dan CEO Apple, Tim Cook, mempunyai 1.4 juta pengikut.


Yayasan Bill dan Melinda Gates membuka sebuah pejabat di Beijing pada tahun 2007. Sejak itu, mereka telah bekerjasama dengan pemerintah China dalam menangani masalah kesihatan hingga kemiskinan di negara itu.


Bill Gates sendiri telah mengunjungi China berpuluh-puluh kali dan mempunyai hubungan baik dengan para pemimpinnya. Pada tahun 1990-an ketika China baru memulakan industri teknologinya, Bill Gates berjanji Microsoft akan memberikan bantuan. Pada tahun 2018, Parti Komunis China memanggil Bill Gates sebagai teman lama warga China. Tidak hairanlah ramai yang sedih dengan Bill Gates kerana bercerai.

Previous Post Next Post

Contact Form