Asus Zenfone 8 akan segera dilancarkan, ini adalah spesifikasi

 


Asus Zenfone 8 akan dilancarkan tidak lama lagi. Beberapa hari sebelum diumumkan secara rasmi, bentuk dan spesifikasi siri Zenfone 8 diungkapkan.

Asus akan melancarkan dua telefon sebagai sebahagian daripada siri ini, iaitu Zenfone 8 dan Zenfone 8 Flip. Seperti namanya, Zenfone 8 Flip akan menggunakan mekanisme kamera berputar yang telah digunakan dalam beberapa siri Zenfone sebelumnya.


Berdasarkan kebocoran dari 91Mobiles, Zenfone 8 Flip akan mempunyai skrin AMOLED 6,67 inci dengan resolusi FHD +. Skrin ini disokong dengan kadar penyegaran 90Hz. Dimensi dan beratnya serupa dengan Zenfone 7 Pro, yang berukuran 165 x 77,3 x 9,5 mm dan berat 230 gram.



Telefon ini akan dikuasakan oleh Snapdragon 888 disertai dengan 8GB RAM dan memori dalaman 256GB. Baterinya mempunyai kapasiti 5,000 mAh dengan pengisian pantas 30W.


Sementara itu, modul kamera berputar mempunyai tiga kamera yang terdiri daripada kamera utama 64 MP, kamera telefoto 8 MP, dan kamera makro 12 MP. Kamera ini juga dapat merakam video 8K, tetapi perincian lain belum diketahui.


Sepertinya Asus telah menggunakan sensor sidik jari di bawah paparan untuk Zenfone 8 Flip. Kerana butang kuasa yang digunakan tidak terlalu tenggelam berbanding pendahulunya.


Sementara Zenfone 8 akan menjadi varian 'mini' dalam siri ini. Ukurannya juga lebih kecil dengan layar 5,92 inci yang mempunyai resolusi FHD +. Panel yang digunakan kelihatan seperti AMOLED kerana tidak ada sensor cap jari pada butang kuasa atau di belakang.


Asus Zenfone 8 Flip dan Zenfone 8Render design Asus Zenfone 8 Foto: 91mobiles

Walaupun saiznya lebih kecil, prestasinya tidak kalah dengan saudaranya. Prosesor yang digunakan masih Snapdragon 888 dengan 8GB RAM dan 128GB memori dalaman.


Zenfone 8 membawa reka bentuk yang lebih konvensional tanpa kamera berputar. Terdapat dua kamera belakang, iaitu kamera utama 64 MP dan kamera makro 12 MP. Belum diketahui apa resolusi kamera depan.


Kapasiti bateri adalah 4,000 mAh dengan pengisian pantas 30W. Kerana baterinya lebih kecil, bodinya lebih ringan dengan berat 170 gram dan dimensi 148 x 68.5 x 5.9 mm, seperti dikutip dari Gizmochina, Jumat (7/5/2021).


Zenfone 8 juga mengekalkan bicu fon kepala 3.5mm. Asus sebelum ini mengesahkan bahawa telefon akan mempunyai penilaian IP68.


Berdasarkan kebocoran render terbaru, Zenfone 8 Flip dan Zenfone 8 akan hadir dalam dua pilihan warna pada pelancaran, iaitu perak dan kelabu gelap.


Seperti yang diumumkan sebelumnya, Asus akan melancarkan telefon baru ini secara global pada 12 Mei, jadi kami tidak perlu menunggu lama untuk mengetahui perincian harga dan ketersediaan.

Previous Post Next Post

Contact Form