Oleh itu Pencipta AR Lens di Snapchat Dapat Menjana Wang!

 


Penapis atau lensa Augmented reality (AR) kini menjadi bahagian penting dalam membuat kandungan di media sosial, termasuk di Snapchat. Ternyata dengan membuat lensa AR di Snapchat anda juga dapat memperoleh wang, anda tahu.

Pengarah Pembangunan Pasaran SEA, Snap Inc Anubhav Nayyar mengatakan terdapat empat langkah yang boleh anda lakukan untuk menjadi pencipta lensa di Snapchat. Pertama, dengan menyertai program latihan yang diadakan oleh Snapchat .


Pada masa ini, Snapchat telah mengadakan program latihan IDCamp AR Creator yang disokong oleh Lens Studio. Program ini adalah kerjasama dengan Indosat Ooredoo.



"Tujuan Dana Pencipta adalah untuk mengenal pasti pencipta tempatan dan menawarkan mereka peluang untuk mempelajari apa itu AR, bagaimana membuat pengalaman ini, dan kemudian menciptakan pengalaman itu di Snapchat," kata Nayyar dalam perbincangan maya, Khamis (6) / 5/2021).


Saat ini ID Camp AR Creator hanya berjalan selama beberapa minggu tetapi Nayyar telah melihat semangat tinggi belia . Dia mengatakan bahawa pada masa ini 2,000 pembangun telah mendaftar dan 350 lensa telah dibuat dan dapat digunakan oleh pengguna Snapchat di seluruh dunia.


Selain program latihan, Snapchat juga mempunyai beberapa inisiatif untuk memperluas kesedaran para pencipta muda tentang potensi AR. Contohnya, dengan bengkel yang memperkenalkan Lens Studio, alat untuk membuat lensa AR, ke universiti dan sekolah reka bentuk.


Setelah mempunyai pemahaman dan kemampuan membuat lensa AR, Nayyar mengatakan bahawa pencipta tidak boleh berhenti mengasah kemahiran mereka. Sekiranya anda melepaskan beberapa lensa di Snapchat, penciptanya harus mencari jalan untuk memastikan populariti mereka terus meningkat.


Salah satu cara untuk mendorong populariti adalah dengan memastikan lensa yang dihasilkan dipakai oleh sebilangan besar orang. Semakin banyak orang yang menggunakannya, semakin mudah bagi pencipta untuk menghubungkan jenama untuk bekerjasama dan membuat lensa Snapchat khas untuk mereka.


"Terutama pembangun lensa yang mempunyai populariti tinggi dapat membuat rakan kongsi dengan jenama sendiri yang kemudian dapat menjadi cara yang baik bagi mereka untuk mendapatkan wang," kata Nayyar.


"Itu biasanya bagaimana pencipta lensa di seluruh dunia menghasilkan wang," dia menyimpulkan.

Previous Post Next Post

Contact Form