Jumlah Muat turun Clubhouse Turun, Mendapat Tidak Popular?

 


Awal tahun 2021, populariti Clubhouse melambung. Aplikasi audio-sosial ini telah mencapai jumlah muat turun sebanyak 9.6 juta pada Februari 2021. Tetapi sekarang, jumlah muat turun Clubhouse telah menurun dengan mendadak kepada hanya 900,000 ribu kali.

Penurunan jumlah muat turun pengguna ini menunjukkan perlambatan pada platform. Sepanjang perjalanan, data Sensor Tower merakam muat turun Clubhouse pada masa ini sekitar 922,000 kali di seluruh dunia pada bulan April. Angka ini adalah penurunan 66% daripada 2.7 juta pemasangan pada bulan Mac dan lonjakan muat turun sebanyak 9.6 juta pada bulan Februari.


"Pertumbuhan pengguna pada bulan April tampaknya telah berkurang dalam beberapa bulan terakhir. Tetapi data menunjukkan pengekalan yang kuat di kalangan pengguna," kata Sensor Tower, yang dikutip oleh Business Insider, Jumat (7/5/2021).


Sensor Tower mengatakan bahawa pengguna Clubhouse masih kuat kerana mereka yang telah memuat turunnya masih menyimpan aplikasinya di telefon bimbit mereka.


Tetapi penurunan jumlah muat turun yang cukup membimbangkan syarikat. Angka ini bermaksud bahawa jumlah pengguna aplikasi yang berpotensi masih kecil.


Clubhouse sendiri berusaha untuk berinovasi dengan menghadirkan pelbagai ciri baru mulai dari perkhidmatan pengewangan kandungan hingga sejumlah program untuk membantu pencipta kandungan. Aplikasi ini juga mempersiapkan ketersediaan di platform Android untuk memperluas jangkauan pengguna. Namun, nampaknya usaha itu masih belum mencukupi untuk menghadapi persaingan.

Previous Post Next Post

Contact Form