Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34, Ekonomik tetapi Tidak Murah

 


Xiaomi mempunyai portfolio produk yang lengkap, bukan hanya telefon bimbit yang murah (mereka menyebutnya sebagai harga yang jujur), bahkan ada monitor permainan ultrawide.

Nama rasmi monitor adalah Mi Curved Gaming Monitor 34, yang merupakan monitor ultrawide 34 inci yang mempunyai resolusi QHD + (3440x1440 piksel) dan kadar penyegaran 144Hz. Apa kelebihannya?


Dari segi ukuran, monitor ini boleh dibilang serupa dengan monitor 27 inci, tetapi dengan dimensi mendatar yang lebih besar, kerana nisbah layarnya adalah 21: 9 dan bukan 16: 9. Kelengkungannya 1500R, tidak sekuat monitor Samsung ini, tetapi kelengkungan terasa lebih semula jadi.


Dudukan lalai adalah seperti monitor mewah, ia boleh memiringkan, memutar, naik dan turun. Satu-satunya gerakan yang tidak disokong adalah berputar, yang tidak biasa pada monitor ultrawide. Oh ya, ada juga lubang untuk pengurusan kabel yang kurang rapi.

Semua kabel disambungkan di bahagian belakang monitor dengan palam yang turun secara tiba-tiba. Termasuk kabel kuasa, dengan penyesuai yang disatukan dalam monitor. Oleh itu, tidak ada lagi penyesuai yang terpisah untuk disembunyikan di bawah meja.


Butang tetapan berada di bahagian belakang kanan monitor. Ia cukup lengkap, tetapi memerlukan masa untuk membiasakan diri dengan kawalan.


Panel yang digunakan adalah VA dengan liputan gamut warna 125% sRGB. Sekiranya Anda terbiasa menggunakan panel IPS, mungkin memerlukan sedikit waktu untuk menyesuaikan penampilan warna panel ini.


Tahap kecerahan maksimum adalah 300 nits, yang cukup untuk penggunaan dalaman. Hanya dengan tahap kecerahan ini, monitor ini tidak dapat memiliki standard HDR, bahkan yang terendah (HDR 400).


Tetapi kelebihannya tidak ada, tetapi pada kadar penyegaran 144Hz yang disokong oleh AMD FreeSync. Walaupun tidak disenaraikan secara rasmi di laman web Nvidia, dalam ujian kami monitor ini dapat berfungsi dengan teknologi G-Sync Nvidia ketika dipasangkan dengan GTX 1650 Super GPU, setidaknya dalam sistem pemberitahuan.


Mengenai ketersediaan port, terdapat 2 port HDMI 2.0 dan DisplayPort 1.4 dan 1 port audio 3.5mm. Tidak ada port USB-C seperti monitor mahal hari ini, mungkin kerana monitor ini bertujuan untuk permainan, bukan untuk tujuan produktiviti.


Terlebih lagi, dengan harganya, Mi Curved Gaming Monitor 34 ini adalah pilihan menarik bagi anda yang menginginkan monitor permainan dengan harga yang berpatutan.


Pastikan anda mempunyai kad grafik yang berkebolehan, kerana menjalankan permainan semasa dengan resolusi 1440p atau QHD + tepatnya bukanlah pekerjaan ringan untuk kad grafik.

Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34, Ekonomik tetapi Tidak Murah Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34, Ekonomik tetapi Tidak Murah Reviewed by thecekodok on 5:03:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.