Yang mengejutkannya, Elon Musk mengakui menghidap Sindrom Asperger


 Elon Musk adalah penyampai di rancangan televisyen terkenal di Amerika Syarikat, Saturday Night Live. Di sana dia mengungkapkan bahawa dia menderita sindrom Asperger.

Pemain berusia 49 tahun itu memberitahu penonton bahawa dia adalah orang pertama dengan Asperger yang menjadi tuan rumah Saturday Night Live. Kenyataannya segera disambut dengan gembira. Nampaknya ini adalah pertama kalinya dia bercakap mengenai keadaannya.


"Saya tidak selalu mempunyai banyak intonasi atau variasi dalam cara saya bercakap. Saya sebenarnya melakar sejarah malam ini sebagai orang pertama dengan Asperger yang menjadi tuan rumah SNL," kata Musk.


Orang yang mempunyai Asperger mentafsirkan persekitaran mereka berbeza daripada orang biasa. Sebaliknya, Musk juga membincangkan kecenderungannya untuk membuat topik kontroversial di Twitter.


"Saya tahu kadang-kadang mengatakan atau menyiarkan perkara-perkara pelik, tetapi itulah cara otak saya berfungsi," katanya.


"Kepada sesiapa yang tersinggung, saya hanya ingin mengatakan bahawa saya mencipta semula kenderaan elektrik dan saya akan menghantar orang ke Marikh dengan kapal roket. Adakah anda fikir saya akan menjadi orang yang normal dan santai?" kata Elon Musk.


Mengenai Asperger, sebelum dimasukkan dalam buku panduan psikiatri dunia 5 atau DSM-5 pada tahun 2013, sindrom ini masih dianggap sebagai keadaan yang terpisah dari gangguan autisme atau kesihatan mental.


Tetapi sekarang sindrom Asperger termasuk dalam Autism Spectrum Disorder (ASD) atau spektrum autisme, yang menjadikannya gangguan mental. Maksudnya, setiap tingkah laku yang mencerminkan sindrom ini juga akan disebut dan disebabkan oleh autisme


Asperger kadang-kadang disebut sebagai 'Autisme Berfungsi Tinggi' kerana tingkah laku mereka tidak begitu parah atau difahami seperti orang tanpa autisme. Walau bagaimanapun, kes ini tetap menjadi syarat. Itulah yang dialami Elon Musk mengikut pengakuannya.

Previous Post Next Post

Contact Form