Ini adalah Asus ROG Phone 5 yang dilancarkan secara rasmi di Pasaran

 


Asus akhirnya melancarkan telefon permainan terbarunya di pasaran. Membawa sejumlah peningkatan dari generasi sebelumnya, berapa hebat ROG Phone 5?

Sebelum menjawab, mari kita tinjau spesifikasi telefon bimbit yang pertama kali dikeluarkan pada bulan Mac. ROG Phone 5 membawa panel AMOLED E4 dari Samsung berukuran 6.78 inci dengan resolusi Full HD +.


Telefon ini mempunyai kadar penyegaran 144 Hz, masa tindak balas 1 ms, kadar pensampelan sentuhan 300 Hz dan latensi sentuh 24.3 ms. Tidak ketinggalan skrin dilindungi oleh Gorilla Glass Victus.



Asus ROG Phone 5 dikuasakan oleh Snapdragon 888 yang merupakan chipset telefon pintar Android terpantas hari ini. Digabungkan dengan RAM LPDDR5 dan memori dalaman UFS 3.1.


Untuk meningkatkan pengalaman permainan, X Mode disajikan yang telah diperbaiki dari pendahulunya. Pemain permainan dapat mengawal CPU, GPU, had termal, kadar penyegaran, sensitiviti sentuhan dan rangkaian, baik per permainan dan aplikasi.


Di samping itu, terdapat Air Trigger 5 yang diklaim lebih tepat dan Motion Control dengan sokongan pergerakan yang lebih banyak. Asus juga telah mengadopsi stereo menghadap ke depan dua yang diklaim lebih keras dalam menghasilkan audio daripada ROG Phone 3.


Agar tetap sejuk semasa bermain permainan, Asus membawa GameCool 5. Sistem penyejukan ini menggunakan struktur termal terkini yang diletakkan di tengah bateri.


Baterai ROG Phone 5 mempunyai kapasiti 6,000 mAh, sehingga dapat mendukung bermain permainan berjam-jam. Agar dapat diisi penuh dengan cepat, Asus menyediakan fitur pengecasan pantas 65W dan teknologi penjimatan kuasa yang menjadikan bateri tahan lebih lama.


Walaupun mengutamakan permainan, Asus tetap memperhatikan keperluan fotografi. Oleh itu tiga kamera dipasang di bahagian belakang. Sensor utama menggunakan Sony IMX686 64MP digabungkan dengan lensa ultra lebar dan makro.



ROG Phone 5

ROG Phone 5 hadir di pasaran dalam tiga varian, berikut:


- ROG Phone 5 RAM 8GB dan ROM 128GB


- ROG Phone 5 dengan RAM 12GB dan ROM 256GB 


- ROG Phone 5 Ultimate dengan RAM 18GB dan ROM 512GB 


Varian ROG Phone 5 8GB dan 12GB akan tersedia di pasaran mulai 15 Jun 2021, dan ROG Phone 5 Ultimate 18G akan tersedia di pasaran mulai Ogos 2021.

Previous Post Next Post

Contact Form