Ketahui 5 ciri Berita Palsu supaya anda tidak mendapat maklumat palsu mengenai wabak tersebut!


 Seperti diketahui, tipuan sering kali merupakan maklumat palsu atau salah. berbahaya kepada masyarakat. Selama pandemi ini, peredaran tipuan mengenai pandemik COVID-19 dapat memberi kesan yang sangat berbahaya kepada masyarakat .

Sebilangan kesan yang mungkin timbul kerana orang yang menggunakan tipuan berisiko meningkatkan penularan COVID-19. Bukan hanya itu, peredaran sejumlah tipuan juga membuat sebilangan orang takut divaksinasi sehingga memberi kesan pada liputan vaksinasi yang rendah.


Berikut adalah 5 ciri tipuan yang dapat anda kenali. Dengan mengenali ciri-ciri ini, anda boleh lebih berhati-hati ketika mendapatkan maklumat dalam bentuk tipuan.



1. Maklumat yang disampaikan sering membuat kita beremosi, marah, benci, atau sakit hati.


2. Maklumat dalam bentuk pesanan berantai yang biasanya berakhir dengan perintah untuk menyebarkan, meneruskan, atau berkongsi, alias selalu meminta ia menjadi viral.


3. Maklumat yang disenaraikan tidak merangkumi pautan / pautan ke sumber tertentu atau bukti asal maklumat.


4. Sumber yang disenaraikan sering merujuk kepada laman web palsu yang tidak mempunyai maklumat hubungan dan editorial.


5. Maklumat disampaikan secara tidak logik, typo atau typo sering dijumpai di dalamnya.


Sekiranya anda menemui maklumat dengan ciri-ciri di atas, anda tidak perlu panik atau bimbang. Berhati-hatilah untuk tidak menyebarkan maklumat dengan segera.


Sentiasa berhati-hati dengan maklumat palsu / tipuan mengenai pandemi dan jangan lupa menerapkan protokol kesihatan COVID-19 dalam bentuk 3M untuk mengelakkan penularan kes COVID-19.

Previous Post Next Post

Contact Form