Review UGREEN Power Delivery Fast Charger GaNX 65W

 


Berbanding dengan beberapa tahun yang lalu, port USB-C kini lebih biasa digunakan dalam pelbagai peranti mudah alih. Tetapi dengan begitu banyak peranti yang serasi dengan jenis port ini, ketersediaan soket kuasa untuk mengisi semula bateri juga terhad. Nah, pengecas dengan banyak port adalah penyelesaiannya.

Salah satu jenama yang menawarkan penyelesaian ini adalah UGREEN, yang cukup terkenal sebagai pembuat aksesori alat dengan kualiti yang baik. Produk mereka, GaNX 65W Power Delivery Fast Charger mempunyai empat port yang terdiri daripada 3 port USB-C dan 1 port USB-A. Mari lihat apa yang ditawarkan oleh produk ini.


Kesempurnaan

Di dalam kotak pembungkusan kami mendapat unit pengecas dan manual pengguna. Tidak ada kabel USB di sini, jadi jika anda memerlukan kabel USB tambahan, anda perlu membelinya secara berasingan.



Harap maklum, jika anda perlu membeli kabel tambahan, pastikan kabel menyokong pengecasan pantas. Tetapi pada dasarnya, port pengecas serasi dengan semua kabel USB terbina dalam dari peranti anda.






Reka bentuk

Ukuran pengecas sesuai di telapak tangan, ringan, dan cukup kecil sehingga tidak memerlukan banyak ruang jika anda perlu membawanya ke mana-mana.


Bina pengecas berkualiti okay. Bahannya adalah polikarbonat, ada motif jalur di badan yang sekaligus mengeluarkan tekstur di permukaan sehingga tidak licin. Warnanya hitam matte sehingga tidak mudah kotor dengan cap jari.


UGREEN menyediakan pilihan pelbagai jenis palam mengikut standard setiap negara. Apa yang digunakan oleh kami, tentu saja, adalah dua palam yang menjadi standard .


Pengecas ini bukan penyesuai universal dengan kepala pengecas yang boleh ditukar ganti. Oleh itu, pastikan anda memilih palam yang betul.


Spesifikasi

Pengecas dilengkapi dengan empat port pengecasan pantas, yang terdiri daripada 1 port USB-A dan 3 port USB-C. Seperti namanya, Pengecas Cepat Penghantaran Kuasa UGREEN mempunyai kuasa yang cukup besar, iaitu 65 watt. Tetapi setiap port mempunyai keupayaan output kuasa yang berbeza.


Port USB-C pertama dan kedua dapat mengecas maksimum 65 watt, port USB-C ketiga dapat menghasilkan hingga 24 watt, dan satu-satunya port USB-A pada pengecas dapat mengisi hingga 22,5 watt. Perincian dapat dilihat di bahagian belakang peranti atau kotak pembungkusan.


Produk ini merangkumi label GaN X dalam spesifikasinya. Berdasarkan maklumat di laman web rasmi UGREEN, label ini bukan hanya tambahan, tetapi teknologi pengecas dalam bentuk cip Gallium Nitride (GaN). Sederhananya, GaN adalah semikonduktor yang diklaim mampu memberikan tenaga dengan lebih cekap, lebih cepat, dan dengan output yang lebih besar. Cip ini juga memastikan suhu tetap sejuk dan stabil, sehingga pengecas tidak cepat panas.


Uji

Keempat port pada pengecas ini berfungsi dengan baik untuk mengecas pelbagai peranti: telefon pintar, tablet dan komputer riba secara serentak.

Kami menguji pengecas ini untuk mengecas telefon pintar Huawei P30 Pro, Samsung Galaxy A02s, komputer riba Dell Inspiron 5370, dan tablet Huawei MatePad 10.4.


Walaupun ujian ini tidak menggunakan voltmeter, nampaknya jika pengecas dipasang dengan lebih banyak, daya output yang dihasilkan akan berkurang.


Untuk senario seperti ini, teknologi GaN X dikatakan memainkan peranan pintar dalam membahagikan kuasa dengan cekap agar tidak merosakkan peranti. Oleh itu, jika anda tidak perlu menggunakan semua port, disarankan untuk menggunakan hanya dua port untuk pengisian maksimum.



Kesimpulannya

Pengisi Daya UGREEN Fast Charger GaNX 65W adalah penyelesaian yang sangat berguna untuk keperluan pengecasan pelbagai peranti. Pelabuhannya banyak (rata-rata produk terdiri daripada tiga port), dan semuanya menyokong pengecasan pantas yang diperlukan oleh peranti masa kini.


Saiznya ringkas dan ringan, dan harganya sangat berbaloi untuk produk di kelasnya dan semua ciri yang ditawarkannya. Satu-satunya kelemahan mungkin ialah ketiadaan kabel tambahan.


Tetapi seperti yang disebutkan sebelumnya, pada dasarnya port pengecas akan serasi dengan kabel USB lalai dari peranti anda. Walaupun anda memerlukan kabel tambahan, anda boleh membelinya secara berasingan dengan harga mulai dari Rp. 40 ribu - Rp. 150 ribu.

Previous Post Next Post

Contact Form