7 Tips WhatsApp Web yang Mesti Anda Ketahui

 


Web WhatsApp memudahkan pengguna mengakses WhatsApp di komputer, selagi telefon tetap tersambung ke internet. Ciri-cirinya tidak kurang lengkap daripada aplikasi WhatsApp di Android atau iOS.

Sama seperti versi mudah alih WhatsApp, WhatsApp Web juga mempunyai banyak tip dan trik serta jalan pintas untuk mengakses ciri yang ada. Petua dan trik ini dijamin menjadikan perbincangan menggunakan WhatsApp Web lebih mudah.


Berikut adalah tujuh petua dan trik WhatsApp Web yang mesti diketahui oleh semua pengguna, seperti yang diringkaskan dari MakeUseof, Jumaat (11/6/2021).



1. Pintasan papan kekunci

Salah satu kemudahan yang ditawarkan dengan menggunakan perkhidmatan di komputer adalah jalan pintas atau jalan pintas menggunakan kekunci pada papan kekunci. Menggunakan Web WhatsApp juga lebih mudah dan pantas dengan jalan pintas ini.


Berikut adalah senarai pintasan papan kekunci yang boleh anda gunakan di Web WhatsApp dan fungsinya:


- Ctrl + Alt + Shift + U: Tandakan sebagai belum dibaca


- Ctrl + Alt + Shift + M: Bisukan


- Ctrl + Alt + E: Arkib sembang


- Ctrl + Alt + Backspace: Padamkan sembang


- Ctrl + Alt + Shift + P: Pin chat


- Ctrl + Alt + / (garis miring ke hadapan): Cari


- Ctrl + Alt + Shift + F: Cari sembang


- Ctrl + Alt + N: Sembang baru


- Ctrl + Alt + Shift + N: Kumpulan baru


- Ctrl + Alt + P: Profil dan Tentang


- Ctrl + Alt +, (koma): Tetapan


2. Cari emoji dengan papan kekunci

Menghantar mesej di WhatsApp tidak lengkap tanpa emoji. Tetapi kadang-kadang proses mencari emoji yang sesuai dengan perbualan memerlukan masa yang lama.


Nasib baik ada helah Web WhatsApp yang boleh anda gunakan untuk mencari emoji dengan lebih mudah menggunakan papan kekunci. Untuk melakukan ini, dalam kotak dialog ketik simbol titik dua (:) diikuti dengan nama emoji yang ingin anda paparkan.


Contohnya, untuk mencari emoji yang menangis, ketik sahaja: menangis atau: menangis di kotak dialog dan kemudian klik emoji yang ingin anda tambahkan pada perbualan.


3. Tukar emoticon menjadi emoji

Mungkin ada beberapa orang di luar sana yang masih senang menghantar emotikon dan bukannya emoji. Nasib baik Web WhatsApp mempunyai ciri yang dapat mengubah emoticon menjadi emoji secara automatik.


Dengan ciri ini, emotikon yang diketik dalam kotak dialog akan secara automatik ditukar menjadi emoji. Contohnya, emotikon


4. Gunakan banyak akaun WhatsApp pada satu PC

Pada masa ini pengguna WhatsApp di telefon bimbit hanya dapat mengakses satu akaun dalam satu aplikasi. Walaupun tidak biasa bagi pengguna WhatsApp untuk menjalankan banyak akaun sekaligus.


Sekiranya anda ingin mengakses dua akaun pada masa yang sama di Web WhatsApp, anda tidak boleh membuka dua tab yang berbeza dan kemudian log masuk secara berasingan. Untuk dapat mengakses dua akaun WhatsApp yang berbeza di Web, anda harus membuka mod penyamaran atau penyemak imbas lain.


Contohnya, anda telah membuka akaun WhatsApp A di Google Chrome. Untuk membuka akaun WhatsApp B, anda hanya perlu membuka mod penyamaran dan log masuk seperti biasa.


Tetapi dalam mod penyamaran, anda hanya dapat menggunakan WhatsApp Web selama satu jam sebelum log keluar secara automatik. Sebagai alternatif, anda boleh membuka penyemak imbas lain, seperti Firefox atau Opera, dan log masuk ke akaun WhatsApp kedua anda melalui penyemak imbas itu.


5. Baca mesej tanpa pemberitahuan tanda centang biru

Pengguna WhatsApp yang ingin membuka mesej tanpa tertangkap mesti mematikan resit baca terlebih dahulu. Tetapi di Web WhatsApp ada cara yang lebih mudah tanpa perlu mematikan resit membaca.


Sekiranya anda berbual dengan seseorang di Web WhatsApp tanpa menunjukkan tanda biru, lakukan perkara berikut:


Buka sembang di Web WhatsApp

Buka tetingkap program lain, seperti File Explorer, di komputer anda dan ubah saiznya sehingga anda masih dapat melihat Web WhatsApp di latar belakang. Atau anda juga boleh membuka dua aplikasi ini secara bersebelahan.

Klik tetingkap baru itu dan simpan kursor di sana. Ini adalah langkah penting kerana komputer menganggap anda membuka tetingkap lain.

Apabila anda menerima mesej di WhatsApp Web, anda masih dapat membaca mesej seperti biasa tetapi pengirim mesej tidak akan melihat tanda berwarna biru. Dengan cara ini mereka hanya melihat tanda kelabu yang bermaksud mesej diterima tetapi tidak dibaca.

6. Ubah format mesej

Kadang kala anda perlu mengubah format mesej untuk menekankan kandungannya, misalnya dengan menukar teks menjadi lebih tebal atau miring. Selain pintasan papan kekunci di atas, WhatsApp Web juga mempunyai jalan pintas untuk mengubah format teks, iaitu:


Tebal: letakkan tanda bintang (*) di kedua-dua sisi teks

Miring: letakkan garis bawah (_) di kedua-dua sisi teks

Strikethrough atau striethrough: letakkan tilde (~) di kedua-dua sisi teks



7. Hantar fail secara drag and drop

Menghantar fail yang dilampirkan melalui WhatsApp boleh dilakukan dengan mengklik ikon klip kertas dan kemudian memilih dokumen. Tetapi ternyata ada cara yang lebih mudah hanya dengan drag and drop.


Caranya adalah dengan membuka folder tempat anda ingin menghantar fail, kemudian buka sembang di Web WhatsApp. Selepas itu, cukup klik dan seret fail yang akan dihantar dari folder ke sembang di WhatsApp Web. Mudah bukan?ba

7 Tips WhatsApp Web yang Mesti Anda Ketahui 7 Tips WhatsApp Web yang Mesti Anda Ketahui Reviewed by thecekodok on 6:28:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.