Misteri Gajah Liar yang Mengembara di China

 


Sekurang-kurangnya belasan gajah liar telah menjadi selebriti di China. Ini kerana mereka melakukan perjalanan ke kawasan yang berbeza dengan alasan yang masih menjadi misteri. Pergerakan mereka ditonton oleh berjuta-juta penonton dalam talian.

Keluarga gajah, yang kini berusia 15 tahun, telah menempuh perjalanan lebih dari 500 kilometer di barat China. Mereka mula mengembara setelah meninggalkan tempat pemuliharaan mereka tahun lalu.


Kumpulan gajah ini melintasi ladang, rumah orang ke bandar. Mereka makan banyak dan menyebabkan kerosakan bernilai lebih dari USD 1 juta. Tetapi penduduk tidak mengganggu mereka kerana gajah dilindungi. Malah mereka dikawal oleh polis.



Bahkan ada tiga gajah kecil yang menjadi bintang kawanan, menjadi kegemaran netizen kerana mereka menggemaskan. Salah seorang daripada mereka dilahirkan semasa mereka dalam perjalanan.


Minggu ini, rakaman aksi gajah itu ditonton oleh 8 juta orang, menunjukkan kawanan itu tidur berhampiran bandar Kunming, Provinsi Yunnan. Kadang-kadang untuk mengelakkan mereka memasuki kota, gajah-gajah itu terpikat dengan makanan untuk menjauhkannya.


Dipetik dari CNN, Jumaat (11/6/2021) belum diketahui mengapa gajah ini telah melakukan perjalanan sejauh itu. Ada yang berpendapat pemusnahan hutan di habitat mereka mencetuskan perjalanan ini, yang lain mengatakan bahawa mereka sebenarnya tersesat.


Ahli biologi berpendapat pemergian gajah itu mungkin berkaitan dengan pemusnahan habitatnya. Sekiranya benar, ini cukup membimbangkan kerana jumlah gajah Asia yang dilindungi semakin kecil, dengan hanya 300 yang tinggal di alam liar Yunnan.


Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, pengembangan tanah pertanian menjadikan habitat gajah semakin terhad. Kadang kala gajah mencari makanan di kawasan pertanian dan bertentangan dengan manusia. Pakar juga mengatakan bahawa perlindungan mereka lebih ketat.

Misteri Gajah Liar yang Mengembara di China Misteri Gajah Liar yang Mengembara di China Reviewed by thecekodok on 6:35:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.