Tips Kerja Selamat Dari Rumah Semasa PKP

 



Bekerja dari rumah mempunyai risiko keselamatan siber sendiri, terutama mengenai kerahsiaan data syarikat. Kerana jika anda bekerja dari pejabat, akses ke rangkaian dilakukan melalui intranet, alias rangkaian tempatan.



Sekiranya anda bekerja dari rumah, akses ke rangkaian dilakukan melalui internet, di mana keselamatannya akan lebih sukar dijamin oleh pasukan IT syarikat. Pekerja yang bekerja dari rumah juga akan menjadi kelemahan keselamatan siber syarikat.


Selain menggunakan 'saluran awam' untuk mengakses data syarikat, keselamatan peranti yang digunakan untuk bekerja tidak dapat dijamin. Kerana pekerja dapat menggunakan peranti peribadinya untuk bekerja, yang mungkin tidak selamat kerana mereka menyimpan perisian hasad.


Ancaman lain yang harus diperhatikan adalah ransomware, yang dapat menyusup melalui saluran yang terpaksa dibuka untuk membolehkan pekerja mengakses pelayan syarikat dari jauh. Ini tentu akan menjadi bencana besar bagi 'pengawal keselamatan' siber syarikat.





Terdapat beberapa perkara yang mesti dipertimbangkan, baik oleh pekerja dan syarikat, yang menegakkan kerja dari rumah alias WFH. Disusun oleh kami  berikut adalah tip :


Elakkan sambungan WiFi awam dan cuba gunakan WiFi anda sendiri yang lebih dipercayai, termasuk penambatan dari telefon peribadi. Sekiranya anda terpaksa menggunakan WiFi awam, selamatkan sambungan anda menggunakan VPN yang dipercayai.

Gunakan VPN berbayar yang dipercaya setiap kali anda menyambung ke WiFi untuk mengenkripsi penghantaran data, sehingga data tidak dapat dibaca walaupun sudah disadap.

Jauhkan komputer untuk bekerja dari rumah dan komputer peribadi terpisah. Dengan cara ini anda dapat mengurangkan risiko kebocoran data syarikat dengan tidak memuat turun dan menyimpan data pejabat di komputer peribadi.

Gunakan pengesahan dua faktor untuk mengekalkan kelayakan, dan juga gunakan aplikasi pengurus kata laluan untuk menguruskan kata laluan untuk pelbagai akaun yang anda miliki.

Memaksimumkan penyulitan untuk melindungi data. Pastikan e-mel yang dihantar dienkripsi, dan juga data yang disimpan di komputer kerja dienkripsi. Jadi, jika komputer dicuri, data di dalamnya tidak dapat diakses.

Jangan pasangkan cakera kilat atau pemacu USB ke komputer kerja. Kerana mungkin bahawa flash disk mengandungi malware yang dapat menyerang jaringan syarikat.

Previous Post Next Post

Contact Form