Inilah Cara Apple Membanteras Penderaan Kanak-kanak

 


Apple telah mengesahkan rancangannya untuk memerangi penderaan kanak-kanak melalui teknologi baru di iOS, macOS, iMessage, dan watchOS.

Teknologi ini bertujuan untuk mencegah penyebaran gambar penderaan kanak-kanak dengan mengimbas semua foto yang akan disimpan ke iCloud. Imbasan ini dilakukan pada peranti pengguna, tetapi berjanji untuk melindungi privasi pengguna.


Imbasan gambarnya dibuat berdasarkan kriptografi khas untuk mengesan tanda-tanda penderaan kanak-kanak yang terdapat dalam foto. Imbasan itu sendiri hanya akan berlaku apabila foto itu dimuat naik ke iCloud.



Kemudian jika foto yang dipindai dikesan sebagai penderaan kanak-kanak dari data kriptografi yang ada, maka foto tersebut akan dilaporkan kepada Apple jika memenuhi syarat bahan penderaan seksual anak (CSAM).


Selama bertahun-tahun, Apple menggunakan sistem hash untuk mengimbas gambar penderaan kanak-kanak yang diemail, seperti sistem yang digunakan oleh Gmail dan penyedia perkhidmatan e-mel lain.


Namun, dengan teknologi kriptografi baru ini, Apple dapat mengimbas dan mencari foto penderaan kanak-kanak sebelum dihantar ke pengguna lain, atau bahkan jika foto tersebut tidak pernah dikirim ke pengguna lain.


Apple memberi jaminan bahawa mereka tidak akan menerima gambar yang tidak sepadan dengan pangkalan data CSAM. Mereka juga tidak akan menerima metadata atau data visual lain dari foto yang tidak memenuhi syarat.


Kemudian pengguna tidak akan dapat mengakses atau melihat pangkalan data foto CSAM, dan pengguna juga tidak mengetahui foto mana yang ditandai sebagai CSAM oleh sistem.


Sistem yang digunakan dilengkapi dengan pelbagai perlindungan, yang secara teori, menjadikan kadar kesalahan hanya 1 peringatan palsu setiap 1 trilion pengguna setiap tahun.


Kemudian sebarang amaran yang muncul dari foto yang disyaki termasuk dalam kategori CSAM akan diteliti oleh Apple dan Pusat Nasional Kanak-kanak Hilang dan Eksploitasi (NCMEC), sebelum dikirim ke penguatkuasa.


Sistem keselamatan ini akan diterapkan oleh Apple ke pelbagai platform sistem operasi di Amerika Syarikat mulai musim gugur ini. Sebelumnya ada juga fitur serupa yang sebelumnya ada di iMessage, iaitu mengimbas foto di akaun kanak-kanak untuk mencari kehadiran kandungan pornografi.

Previous Post Next Post

Contact Form