Inilah Otak untuk Smartwatch Baru Samsung


 Samsung melancarkan cip barunya, Exynos W920, yang merupakan sistem pada cip (SoC) yang direka untuk jam pintar dan pelbagai peranti lain yang boleh dipakai.

Cip ini didakwa sebagai cip boleh pakai pertama yang dibuat dengan proses 5nm, yang akan meningkatkan prestasi dan kecekapannya.


Exynos 920 mempunyai dua teras Cortex-A55 dalam CPUnya dan GPU Mali-G68. Untuk pengetahuan anda, inti Cortex-A55 biasanya digunakan di SoC untuk telefon bimbit sebagai inti penjimatan kuasa, misalnya di Snapdragon 888 yang menggunakan empat Cortex-A55 untuk menemani empat teras cepat yang lain.



Samsung menjanjikan Exynos 920 mempunyai prestasi CPU 20% lebih pantas dan GPU 10x lebih pantas daripada cip boleh pakai sebelumnya. Selain itu ada juga pemproses Cortex-M55 yang secara khusus mengatur selalu dipamerkan, yang bertujuan untuk mengurangkan penggunaan daya secara keseluruhan dengan tidak membebani core lain.


Samsung menyatakan dengan jelas bahawa Exynos 920 menyokong penggunaan platform baru yang digabungkan dengan Wear OS dan Tizen, iaitu Wear OS 3, dan mereka juga mengesahkan bahawa Exynos 920 akan digunakan dalam Galaxy Watch terbaru.


Galaxy Watch terbaru ini akan dikeluarkan oleh Samsung pada acara Unpacked 2021 bersama sejumlah peranti lain, iaitu Galaxy Z Fold 3, Galaxy Z Flip 3, dan Galaxy Buds yang baru.




Samsung sendiri telah menyebarkan jemputan Galaxy Unpacked beberapa hari yang lalu. Acara ini akan diadakan pada 11 Ogos jam 21.00 WIB dan akan diadakan secara dalam talian.

Previous Post Next Post

Contact Form