InstaForex

Mengalahkan Apple, Xiaomi Hampir Hilang Samsung di Pasar HP Global


 IDC sekali lagi mendedahkan prestasi pasaran telefon bimbit dunia pada suku kedua 2021. Xiaomi berjaya mengatasi Apple dan hampir kalah dengan Samsung, yang masih menjadi penguasa.

Samsung terus menerajui pasaran dengan menghantar 59 juta unit di seluruh dunia. Angka ini meningkat 9.3% dari tempoh yang sama tahun sebelumnya.


Sementara Xiaomi menduduki tempat kedua buat pertama kalinya. Syarikat buatan Lei Jun menghantar 53.1 juta unit HP. Menjadikan pertumbuhan sangat ketara, mencapai 86.6% YoY.


Oleh itu, tidak menghairankan bahawa mereka berjaya mengatasi Apple. Raksasa teknologi dari Cupertino sendiri berada di tempat ketiga dengan menghantar iPhone sebanyak 44.2 juta unit di seluruh dunia, ini menjadikan kadar pertumbuhan 17.8%.


Oppo dan Vivo masing-masing berada di tangga ke-4 dan ke-5. Mereka berjaya menghantar 32.8 juta HP dan 31.6 juta unit.


IDC sendiri mencatat pertumbuhan yang ketara di pasaran HP global walaupun masih dihantui oleh wabak tersebut. Sebanyak 313.2 juta peranti dihantar dari April hingga Jun. Sehingga pertumbuhannya adalah 13.2% dari suku kedua 2020.







"Pasaran telefon pintar cukup beruntung tidak mengalami kekangan bekalan yang teruk seperti industri automotif, PC dan paparan. Pandemik ini masih belum selesai, tetapi pengguna di seluruh dunia terus menunjukkan keperluan untuk peranti mudah alih dan keinginan untuk berbelanja di sini. kategori, "kata Ryan Reith, Naib Presiden Program dengan Penjejak Peranti Bergerak dan Pengguna IDC.


"Penghantaran peranti 5G meningkat, terutama ketika titik harga turun, tetapi kami terus percaya bahawa pengguna belum membeli secara khusus untuk 5G. Mereka membeli kerana memerlukan peranti pengganti, dan dalam beberapa kes pertama- pembelian telefon pintar masa. "

Previous Post Next Post