Putera Samsung Bebas Bersyarat


 Naib Pengerusi Samsung, Lee Jae-yong, atau lebih dikenali sebagai Jay Y. Lee, diberi pembebasan bersyarat pada hari Jumaat (13/8/2021).

Lee, yang sering disebut sebagai Pangeran Samsung, dibebaskan secara bebas atas keputusan menteri undang-undang Korea Selatan. Setakat ini, dia hanya menjalani hukuman enam bulan daripada 30 bulan penjara setelah didapati bersalah kerana memberi rasuah kepada bekas presiden Korea Selatan, Park Geun-hye.


Menurut Menteri Undang-Undang Korea Selatan, Park Beom-kye, pembebasan bersyarat ini diberikan kerana sikap Lee yang baik semasa menjatuhkan hukuman, juga kerana permintaan orang ramai dan juga kesan ekonomi dari wabak COVID-19 ketika ini.



Sebelumnya, sekumpulan pemimpin konglomerat dari Korea Selatan meminta Presiden Moon Jae-in untuk membebaskan bos Samsung, Jay Y. Lee dari penjara untuk mengekalkan kelebihan Korea Selatan dalam industri chip.


Permintaan ini dibuat pada pertemuan antara Moon dan bos empat raksasa Korea Selatan - Samsung, Hyundai, LG dan SK.





Undang-undang Korea Selatan mengatakan pembebasan bersyarat dapat diberikan untuk tahanan yang telah menjalani hukuman sepertiga dari hukuman mereka, dengan syarat mereka berkelakuan baik.


Pemimpin perniagaan di Korea Selatan menekankan pentingnya peranan Lee dalam mengekalkan kedudukan Korea Selatan sebagai pemimpin dalam industri semikonduktor. Lebih-lebih lagi, dunia kini mengalami krisis cip global.


Dia pertama kali dikirim ke penjara pada tahun 2017 kerana terlibat dalam skandal yang menyebabkan pemecatan Presiden Park. Lee dituduh memberi rasuah berupa wang dan kuda yang diberikan kepada seorang rakan Presiden Park. Sogokan itu diberikan untuk memastikan kedudukan Lee di Samsung.


Setelah menjalani hukuman penjara selama lima tahun dari total lima tahun, Lee sekali lagi diadili pada tahun 2019, dan dihantar kembali ke penjara pada bulan Januari. Pada bulan Disember 2020 Lee mengeluarkan permintaan maaf secara terbuka untuk skandal tersebut.

Previous Post Next Post

Contact Form