10 Harta Karun Bill Gates Yang Membuat Anda Terpegun

 


Sebagai salah satu orang terkaya di dunia, Bill Gates memiliki harta benda yang luar biasa. Inilah contohnya.

1. Pemilik Tanah Ladang Terbesar di Amerika Syarikat: Pengasas Microsoft ini ternyata menjadi pemilik ladang terbesar di Amerika Syarikat. Penyelidikan terbaru dari Land Report mengumumkan bahawa Bill Gates dan isterinya Melinda Gates, memiliki 242 ribu hektar tanah pertanian di negara Uncle Sam, yang tersebar di beberapa negeri.


2. Codex Leicester: Dibeli oleh Gates pada tahun 1994 di sebuah lelong, buku ini dikatakan paling mahal di dunia. Harganya mencecah USD 30.8 juta. Mengapa ia begitu mahal? Ini kerana buku ini adalah karya agung Leonardo da Vinci, salah satu seniman genius paling terkenal di dunia. 


3. Lukisan Mahal: Bill Gates mengumpulkan beberapa lukisan yang sangat mahal. Salah satunya adalah lukisan Room of Flowers dengan harga USD 20 juta. Pelukis itu bernama Frederick Childe, salah seorang seniman lukisan yang paling berpengaruh di Amerika Syarikat.


4. Super Magnificent House: Rumah utama Bill Gates adalah di Seattle, dijuluki sebagai Xanadu 2.0. Terdapat 7 bilik tidur, 24 bilik mandi, 7 dapur, kolam renang gergasi, sauna dan sebagainya. Pencahayaan rumah disesuaikan dengan komputer. Pad sentuh mudah alih mengawal hampir semua perkara, dari televisyen hingga suhu bilik dan cahaya. Pemandangannya juga menakjubkan kerana menghadap ke tasik. 


5. Pesawat Persendirian: Untuk pengangkutan jarak jauhnya yang kerap, Bill Gates dilaporkan memiliki 2 Gulfstream G650ERs, 2 Bombardier Challenger 350s, Cessna Seaplane dan juga helikopter. 


6. Hotel Mewah: Aset terbesar Bill Gates adalah Cascade Investment, sebuah firma pelaburan yang melabur di banyak syarikat lain. Contohnya, ke Hotel Strategik, yang menguruskan hotel Intercontinental, Four Seasons dan Ritz Carlton yang mewah. 



7. Pangsapuri Super Mewah untuk Anak Perempuan: Bill Gates mungkin mengatakan bahawa dia tidak akan merosakkan anak-anaknya terlalu banyak, tetapi kemudahan untuk mereka masih terkemuka. Jennifer Gates, misalnya, membeli sebuah apartmen bernilai USD 5.25 juta, atau setara dengan Rp.73 bilion, yang terletak di 1212 Fifth Ave, East Harlem, New York. Di bandar ini, Jennifer menyambung pelajarannya.


8. Porsche Car Collection: Bill Gates terkenal sangat menyukai kereta antik Porsche dan mengumpulkannya, seperti Porsche 959. Ketika dilancarkan pada tahun 1988, kereta ini merupakan kereta jalanan terpantas di dunia dan hanya terjual 337 unit untuk dijual koleksi. Pada masa itu, harganya sangat mahal, mencecah USD 350 ribu.



9. Gelanggang Kuda Kelas Atas: Oleh kerana Jennifer Gates suka menunggang kuda, kemudahan untuknya benar-benar kelas pertama. Dia membeli sebuah rumah mewah bernilai USD 8,7 juta (120,7 bilion dolar AS) di Wellington, Florida dengan halaman yang luas dan mempunyai beberapa kandang kuda. Pada tahun 2014, dia membeli ladang seluas 92 hektar di Rancho Santa Fe dengan harga USD 18 juta. Terdapat juga 50 hektar tanah di Westchester, New York, yang bernilai hampir USD 16 juta.



10. Saham di Microsoft: Sebagai pengasasnya, Bill Gates masih memiliki 330 juta saham Microsoft atau peratusannya sekitar 4.3%. Di sinilah sebahagian besar kekayaannya berasal, bernilai puluhan bilion dolar. 

Previous Post Next Post

Contact Form