Zyrex Confidante, Laptop Qualcomm Processor Pertama

 


Qualcomm pertama kali melancarkan platform 'Always On, Always Connected' untuk komputer riba.


Peranti tersebut adalah Zyrex Confidante, yang menggunakan Snapdragon 850 Mobile Compute Platform, dengan sistem operasi Windows on Snapdragon, alias Windows 10 yang direka untuk cip ARM.


Peranti yang dijanjikan akan sentiasa aktif dan disambungkan ke internet. Kerana Confidante mempunyai slot kad SIM yang memungkinkannya untuk menyambung ke rangkaian 4G LTE, dan tidak terpaku pada sambungan internet melalui WiFi.


Dengan komputer riba Zyrex Confidante, anda boleh pergi sepanjang hari tanpa terganggu, komputer riba yang selalu aktif dan setia menemani anda,.


Snapdragon 850 Mobile Compute Platform yang digunakan mempunyai lapan teras dengan kecepatan hingga 2.96 GHz dan GPU Adreno 630. RAM mempunyai kapasiti penyimpanan 8GB dan 128GB.


Jika dilihat dari bentuknya, Confidante sebenarnya lebih sesuai untuk disebut tablet yang memiliki kickstand dan dapat dilekatkan dengan penutup yang juga berfungsi sebagai keyboard.


Skrin berukuran 12,3 inci IPS dengan resolusi 2K, atau 2880 x 1920 piksel. Skrin sentuh ini menyokong sentuhan kapasitif 10 titik dan menyokong penggunaan stylus untuk Windows Ink.


Terdapat dua kamera dalam peranti ini, satu di bahagian depan dan satu di belakang. Resolusi kamera depan adalah 5 megapiksel dan kamera belakang 13 megapiksel.