Bitcoin Kini Boleh Digunakan di Apple Pay

 


Pengguna Mastercard Prabayar BitPay di Amerika Syarikat kini boleh menggunakan bitcoin mereka untuk transaksi di Apple Pay.

Bitcoin bukan satu-satunya mata wang kripto yang dapat digunakan melalui Dompet BitPay, tetapi juga mata wang kripto lain seperti Ether, USD Coin, Gemini Dollar, Paxos, Binance USB, dan Bitcoin Cash.


Tidak berhenti di Apple Pay, BitPay juga merancang untuk membentangkan dompet cryptocurrency di Google Pay dan Samsung Pay, yang direncanakan akan berlaku pada akhir bulan Mac.


"Kami mempunyai ribuan pengguna BitPay Wallet yang menggunakan Kad BitPay. Dengan menambahkan Apple Pay dan dalam masa terdekat Google dan Samsung Pay akan mempermudah penggunaan Kad BitPay di lebih banyak tempat," kata CEO BitPay Stephen Pair dalam satu pernyataan.


Sebelum ini, terdapat penganalisis dari RBC Capital Markets yang menasihatkan Apple untuk melancarkan pertukaran cryptocurrency sendiri. Sebabnya, dengan sebilangan besar pengguna, Apple dapat memperoleh lebih dari USD 40 juta jika mereka membuat pertukaran cryptocurrency mereka sendiri.


Cryptocurrencies, termasuk bitcoin, sedang dibincangkan. Seperti naik turunnya kadar pertukaran Dogecoin yang sering dipromosikan oleh CEO Tesla Elon Musk, atau juga nilai bitcoin yang baru-baru ini mencapai USD 49.714 setiap cip.


Pergerakan kadar pertukaran bitcoin pada tahun 2021 sahaja telah mencapai lebih dari USD 20 ribu, dan hampir menyentuh tahap USD 50 ribu setiap cip.


Baru-baru ini, Elon Musk juga membeli bitcoin bernilai USD 1.5 bilion, yang membuatnya dikritik oleh banyak pihak. Ini kerana perlombongan bitcoin menghabiskan banyak tenaga elektrik, sementara Musk sendiri terkenal sebagai tokoh yang mesra alam.


Tenaga elektrik sangat bergantung pada bahan bakar fosil, terutamanya arang batu. Proses ini juga menghasilkan banyak pencemaran. Dengan berlakunya aktiviti perlombongan, penggunaan elektrik juga akan meningkat.