Nasib 'Jack Ma' kecil yang miskin yang pernah menjadi viral


 Kerana kemiripannya dengan Jack Ma, budak lelaki ini menjadi viral. Malah baru-baru ini, terdapat satu lagi catatan di Facebook yang mengatakan bahawa dia benar-benar Jack Ma sebagai seorang kanak-kanak, walaupun kenyataannya tidak. Semasa bersinar, nasibnya sekarang dilaporkan tidak menguntungkan ketika dia dewasa.

Nama budak lelaki itu ialah Fan Xiaoqin. November 2016, China Daily meliput berita dengan foto ini. Dia menjadi popular kerana dia kelihatan seperti Jack Ma dan dilaporkan mendapat bantuan dari hartawan itu.


"Jack Ma Kecil tinggal di Yongfeng County, Provinsi Jiangxi. Keadaan keluarganya tidak bernasib baik, ibunya sakit, ayahnya kehilangan kaki, neneknya menghidap Alzheimer," tulis China Daily.


"Jack Ma Kecil menjadi terkenal setelah orang-orang dari kampungnya menyiarkan videonya dalam talian pada tahun 2015. Internet meletup membincangkan bagaimana dia serupa dengan Jack Ma," tambah media berbahasa Inggeris. Jadi jelas, dia bukan Jack Ma.


Media asing termasuk Straits Times, The Hindu dan BBC juga melaporkannya. Hanya dalam laporan BBC, ada penolakan dari Alibaba bahawa Jack Ma memberi pertolongan kepada anak itu. Kini setelah beberapa tahun berlalu, nasib anak itu dilaporkan tidak menguntungkan.


Ketika menjadi viral, Fang dikontrak oleh agensi itu kerana ramai yang ingin mengambil gambar dengannya atau aktiviti lain. Namun,  Fang diketahui telah kembali ke kampung halamannya dan tidak mendapat kontrak lain. Dia dan keluarganya kembali hidup dalam kemiskinan.


"Enam tahun telah berlalu. Anak lelaki berusia 14 tahun ini hampir sama dengan sebelumnya. Dia sepertinya tidak mengalami perkembangan normal. Bahkan ayahnya mengatakan bahawa dia sangat pendek," kata Sohu.


Dia juga kelihatan kurang seperti Jack Ma sehingga popularitinya tidak seperti dulu. Dalam sebuah video yang beredar di media sosial, juga ditunjukkan bahawa dia mengalami kesukaran untuk menghitung walaupun masalahnya hanya dua tambah dua.


Menurut Sohu, banyak orang menyatakan kesedihan mereka terhadap situasi yang sedang dialami oleh  Jack Ma Kecil, termasuk di media sosial. Terdapat juga harapan bahawa Jack Ma atau Alibaba dapat memberikan pertolongan kepadanya dan keluarganya.