Mencuba Sharp Aquos Sense 4 Plus, HP Kelas Pertengahan


Sharp memiliki produk baru dinamakan Aquos Sense 4 Plus, yang merupakan telefon bimbit kelas pertengahan.

Di atas kertas, telefon bimbit ini mempunyai spesifikasi yang baik untuk peranti kelas pertengahan. Seperti Snapdragon 720G, skrin 90Hz, pensijilan IP6X, dan lain-lain. Tetapi bagaimana persembahannya?


Kesan pertama ketika memegang telefon ini adalah bahawa badan terasa mewah, bahagian belakangnya kelihatan terbuat dari kaca, walaupun sebenarnya polikarbonat. Di bahagian belakang terdapat sensor cap jari dan modul kamera yang berbentuk persegi. Nampak kaku, tetapi cukup unik.


Tubuhnya sendiri cukup besar, kerana walaupun layarnya hanya 6,7 ​​inci, bezelnya cukup tebal di semua sisi layar. Di bahagian atas terdapat dua lubang pukulan untuk menyimpan kamera.


Skrin menggunakan panel Sharp indium gallium zinc oxide (IGZO) khas, dengan resolusi FHD + dan mempunyai kadar penyegaran 90Hz. Perlu diingat, kadar penyegaran pada telefon ini tidak seperti kebanyakan telefon lain yang dapat disesuaikan secara keseluruhan.


Di Aquos Sense 4 Plus, kadar penyegaran ini mesti ditetapkan setiap aplikasi. Oleh itu, jika ada aplikasi tertentu yang ingin anda jalankan dengan kadar penyegaran 90Hz, maka ia mesti ditetapkan secara manual. Oh ya, pensampelan sentuhan juga cukup tinggi, iaitu 120Hz, yang menjadikan skrin lebih sensitif terhadap sentuhan.


Sharp sendiri bertujuan agar telefon ini dapat bermain permainan, kerana cip yang digunakan ditujukan untuk permainan, yakni Snapdragon 720G, dengan RAM 8GB dan penyimpanan 120GB.


Terdapat juga mod UI Permainan yang akan dihidupkan semasa bermain permainan. Dalam mod ini, telefon bimbit akan membuat sejumlah penyesuaian, seperti tidak menampilkan pemberitahuan yang akan mengganggu pengguna bermain game.


Namun, permainan yang dimaksudkan di sini adalah permainan yang agak ringan seperti PUBG Mobile dan Mobile Legends, yang keduanya dapat dimainkan pada resolusi tertinggi tanpa penurunan frekuensi gambar.


Tetapi untuk permainan kelas berat seperti Genshin Impact, walaupun pada tetapan terendah, penurunan kadar bingkai sering berlaku, alias permainan itu sering tersedak.


Untuk penggunaan kandungan video, telefon ini cukup menyeronokkan. Skrinnya besar dan berkualiti. Kemudian pembesar suara adalah stereo, yang dapat menghasilkan bunyi yang cukup kuat.


Walaupun masalah bateri dengan kapasiti 4,120 mAh, untuk penggunaan ringan setiap hari ia masih boleh bertahan sepanjang hari. Walau bagaimanapun, untuk bermain permainan, terutamanya yang berat, permainan akan habis dengan lebih pantas.


Mengenai kamera, ada empat kamera belakang, yaitu kamera utama 48 megapiksel, kamera ultrawide 5 megapiksel, dan kamera makro dan kedalaman 2 megapiksel. Ringkasnya, ini adalah kelemahan Aquos Sense 4 Plus.


Pada kamera utama, foto yang dihasilkan mempunyai ketepuan yang menurut kami terlalu tinggi, walaupun tidak selalu. Kadang-kadang ketepuan itu neutral, dan kadang-kadang terlalu membosankan.


Kemudian dalam keadaan gelap, bunyi yang dihasilkan agak tinggi berbanding kamera pada telefon lain di kelasnya. Begitu juga dengan autofokus yang agak perlahan.


Selain semua itu, kehadiran Aquos Sense 4 Plus cukup memeriahkan pasaran telefon bimbit kelas pertengahan dengan harga ,yang telah diisi dengan telefon bimbit dari pengeluar yang sama.

Previous Post Next Post

Contact Form