Epic Games Melancarkan Aplikasi Yang Boleh 'Membuat Manusia'

 


Epic Games melancarkan teknologi baru yang memungkinkan siapa pun untuk membuat foto manusia yang realistik seperti yang mereka mahukan, melalui aplikasi bernama MetaHuman Creator.

Aplikasi ini adalah hasil penyelidikan dan pengembangan bertahun-tahun oleh pencipta permainan Unreal Engine dan Fortnite. Pencipta MetaHuman berasaskan awan memudahkan pengguna untuk merancang model 3D manusia dan memuat turunnya, dan menggunakannya dalam pelbagai aplikasi dan program.


"Aplikasi ini berfungsi dengan menarik dari referensi ke berbagai varian penampilan dan pergerakan manusia, yang terus berkembang, dan memungkinkan kita membuat watak baru yang terlihat realistik seperti yang diinginkan," kata Epic Games .



"Ketika pengguna membuat penyesuaian, MetaHuman Creator menggabungkan sampel yang sebenarnya dari rujukan dengan cara yang masuk akal dan terbatas data. Anda dapat memilih titik awal dengan memilih sejumlah wajah manusia dari berbagai macam dalam pangkalan data," jelas Epic Games.


Pengguna boleh memilih dari 30 gaya rambut dan 18 jenis badan yang berbeza. Maka 'ciptaan' manusia kita boleh dimuat turun melalui Jambatan Quixel untuk digunakan sebagai animasi dan tangkapan gerakan yang ditambahkan ke Unreal Engine.


MetaHuman Creator adalah pengembangan teknologi serupa yang diperkenalkan pada tahun 2018. Pada masa itu Epic Games mempamerkan teknologi 'Synthetic Human' yang disebut Siren di Game Developers Conference yang berlangsung di San Francisco, Amerika Syarikat.


Ini adalah teknologi yang mengagumkan, tetapi seperti semua teknologi, akan ada akibat yang tidak dijangka. Teknologi seperti ini mendemokrasikan penciptaan wajah digital manusia yang sangat realistik dan dapat mengurangkan masa pengeluaran beberapa permainan video dan filem dengan ketara. Selain itu, seperti kemajuan teknologi lain, ini juga boleh disalahgunakan untuk jenayah pornografi.