5 Petua untuk Fotografi di Rumah, Tetap hebat dengan Peralatan Asas


 Mengemas kini suapan media sosial adalah salah satu aktiviti yang paling menyeronokkan. Terutama jika siaran dikeluarkan di suka dan mendapat komen dari pengikut.

Namun, dengan adanya wabak tersebut, orang harus menghabiskan lebih banyak masa di rumah, menyebabkan lebih sedikit peluang untuk mengambil gambar dengan latar belakang yang menarik.


Tidak perlu risau, walaupun anda berada di rumah, anda masih boleh membuat fotografi hebat dengan hanya peralatan yang minimum, anda boleh mengikuti petua fotografi ini 


1. Cari Lampu Spot Terbaik


Setiap tempat tinggal mempunyai perbezaan intensiti cahaya yang memasuki ruangan, untuk menghasilkan foto terbaik cuba mencari tempat dengan cahaya semula jadi yang terbaik.


Ini mungkin di sudut bilik tidur, ruang tamu, meja dapur, bahkan di teras rumah. Di mana sahaja dengan cahaya semula jadi yang terbaik sangat sesuai untuk mengambil gambar.


2. Manfaatkan aksesori


Setelah mencari tempat dengan cahaya terbaik, maka anda perlu menentukan ruang kecil untuk meletakkan aksesori dan peralatan yang akan digunakan sebagai latar foto.


Dinding kosong mungkin berguna, tetapi aksesori akan menambahkan lagi 'kehidupan' pada foto. Contohnya, seperti tanaman kecil, cermin, glitter, atau perabot rumah tangga yang lain.


3. Bersikap Kreatif


Selepas itu langkah seterusnya adalah kreativiti anda. Variasikan sudut pemotretan, cubalah beberapa tangkapan atas, tetapi jangan lupa untuk mencuba gambar pada tahap mata.


Main-main di kedalaman bidang kamera anda dan gunakan gaya pencahayaan yang berbeza untuk mendapatkan pelbagai penampilan. Gunakan juga alat peraga seperti daun tumbuhan untuk membuat bayangan dramatik dalam foto anda.


4. Dapatkan Pendapat Kedua


Menjadi kreatif sangat sukar, tetapi anda boleh belajar dengan mendapatkan pendapat kedua. Minta rakan anda untuk memberi komen mengenai foto anda.


Terutama di Instagram, anda juga boleh menggunakan ciri teman rapat untuk berkongsi coretan foto hanya dengan pengikut terdekat anda. Ini boleh menjadi kaedah terbaik untuk mendapatkan maklum balas mengenai kerja anda.


5. Gunakan Perisian Penyuntingan Foto


Sebaik sahaja anda mempunyai beberapa foto hebat untuk digunakan. Seterusnya, beri foto anda 'sentuhan akhir' dengan menyuntingnya dalam perisian penyuntingan foto sebelum mempostingnya.


Saat ini, ada banyak aplikasi penyuntingan foto yang dapat digunakan di komputer atau telefon pintar. Fungsi mereka kurang lebih sama, seperti untuk memotong, menggabungkan, mengubah tepu, putaran, dan sebagainya. Setelah mendapat foto terbaik, anda boleh segera memuat naiknya ke media sosial, baik itu Instagram, Facebook, WhatsApp, atau Twitter.