7 Aplikasi Janji Temu Dalam Talian untuk Umat Islam, Usaha untuk Cari Jodoh




Masalah jodoh, memang telah ditentukan oleh Allah SWT sejak manusia diciptakan. Tetapi jodoh tidak turun dengan sendirinya dari langit, kita perlu berusaha.

Selain melalui taaruf, anda juga boleh menggunakan aplikasi temu janji atau temu janji dalam talian yang khusus untuk orang Islam. Supaya anda dapat membina hubungan yang lebih serius terhadap perkahwinan.



1. Salams

Dahulu sebuah aplikasi bernama Minder, kini secara resmi diberi nama Salams. Seiring perubahan namanya, penampilan aplikasi itu membawa kesegaran.


Walaupun begitu, masalah perkhidmatan masih sama dengan menyatukan pengguna dengan potensi perlawanan mereka. Kini terdapat 2 pengguna yang menggunakan Salam, dan 10 ribu pasangan yang bertemu melalui aplikasi ini telah mencapai tahap perkahwinan.


Privasi adalah salah satu perkara yang dikemukakan oleh Salams. Selain berkomitmen untuk tidak menjual data pengguna, mereka menyediakan banyak fitur keselamatan untuk pengguna mereka.


Salam hanya memaparkan nama depan, dan gambar dan maklumat profil yang diberikan oleh pengguna. Anda boleh menyekat pengguna untuk tidak melihat atau berbual dengan mereka pada bila-bila masa. Semua profil disahkan oleh lokasi selfie dan GPS.


Salam boleh didapati di iOS dan Android.



2. Taaruf ID


Taaruf ID adalah aplikasi yang dibuat oleh anak-anak tempatan. Aplikasi ini menawarkan perkhidmatan untuk mencari pasangan yang bersedia untuk berkahwin dan kedudukannya tidak jauh dari kedudukan pengguna.


Selain GPS, Taaruf ID menggunakan algoritma khas untuk memaparkan peserta yang bersedia berkahwin di papan pemuka aplikasi dan disusun berdasarkan lokasi terdekat. Memudahkan pengguna dalam proses mencari jodoh.


Taaruf ID pada masa ini hanya tersedia di Android.



3. Muzmatch


Selain Salam, Muzmatch adalah salah satu aplikasi temu janji dalam talian yang paling popular untuk umat Islam hari ini.


Lebih daripada 4 juta orang Islam tunggal mencari pasangan mereka melalui Muzmatch. Sudah 100 pasangan telah melangsungkan perkahwinan.


Terdapat banyak ciri menarik yang dimiliki oleh aplikasi ini, sehingga menjadikan jodoh lebih halal dan menyeronokkan. Salah satunya adalah ciri yang membolehkan pengguna memasuki wali atau pendamping ketika berbual.


Muzmatch boleh dimuat turun di iOS dan Android.


4. Hawaya


Hawaya berasal dari Mesir, tetapi dapat digunakan di seluruh negeri. Aplikasi ini mengutamakan privasi dan keselamatan pengguna.


Mereka menggabungkan AI dan moderasi untuk mengelakkan penggunaan profil palsu.

Bukan hanya itu, pilihan "Blur My Photos" disediakan supaya foto hanya dapat dilihat oleh orang yang berhubung.


Terdapat juga fitur Mode Penjaga yang membolehkan anda menjemput rakan atau ahli keluarga yang dipercayai untuk berbual untuk mendapatkan input dan cadangan.


Hawaya boleh dimuat turun di iOS dan Android.


5. Veil

Aplikasi ini berasal dari Dubai. Menawarkan perkhidmatan untuk menyatukan Muslim tunggal yang paling dekat dengan kedudukan pengguna.


Untuk menjaga privasi dan kesahihan, Veil menggunakan tudung digital yang akan menutupi setiap foto profil. Tudung akan terbuka apabila ada pertandingan.



Veil mempunyai ciri selfie segera yang akan mengesahkan semua foto profil. Di samping itu, ciri Semua menambahkan ciri penjaga penjaga untuk semua sembang menjadikannya lebih selamat.


Tudung boleh didapati di iOS dan Android.


6. Muslim Mingle

Muslim Mingle membolehkan pengguna bertemu dengan calon jodoh yang berdekatan atau dari negara lain. Seperti kebanyakan aplikasi serupa, ciri keselamatan adalah salah satu kelebihan yang ditawarkan.


Setiap pengguna disahkan sehingga profil pengguna dipastikan tidak palsu. Selain itu, terdapat banyak lagi ciri menarik yang menyeronokkan untuk menggunakan aplikasi ini.


Salah satunya adalah berkongsi audio, video dan foto dengan orang yang sesuai. Semua perkhidmatan yang disediakan adalah percuma atau percuma.


Muslim Mingle boleh didapati di Android.


7. Muzishq

Aplikasi Muzishq memungkinkan untuk mencari Muslim lajang yang serius yang ingin mencari pasangan hidup yang sempurna untuk berkahwin.


Muzishq memastikan bahawa setiap profil adalah nyata, tidak ada yang palsu atau menggunakan bot. Oleh itu pengguna sebenarnya boleh berinteraksi dengan orang sebenar yang mencari pasangan perkahwinan.


Untuk keselamatan pengguna, Muzishq tidak pernah menunjukkan jarak yang tepat antara dua pengguna. Jarak yang ditunjukkan adalah petunjuk. Pengguna juga dapat menggunakan filter Blur untuk mengawal privasi dalam aplikasi.


Muzishq boleh dimuat turun di Android, sementara iOS akan segera hadir.