7 Soalan Paling Banyak Dicari di Google mengenai COVID-19

 


Kehidupan masyarakat dunia pada tahun lalu telah berubah kerana wabak virus Corona. Perubahan ini juga tercermin dalam kata kunci yang sering ditanya oleh netizen di Google.

Setahun setelah wabak itu bermula, Google mengeluarkan senarai trend carian yang paling banyak dicari untuk COVID-19 di dunia . Data ini dikumpulkan dari 1 Januari 2020 hingga 31 Januari 2021.


Data Editor Makmal Google News Simon Rogers mengatakan bahawa jika carian Google biasanya dikuasai oleh topik cuaca, pada tahun lalu mereka dimeriahkan oleh carian mengenai virus Corona.



"Banyak kisah besar dibentuk oleh virus Corona dan agak luar biasa untuk melihat satu topik meresap semua carian," kata Rogers ..


"Bukan hanya pencarian kesihatan tetapi juga muzik, filem, televisyen, sukan, ekonomi atau politik. Semuanya dibentuk oleh virus Corona dan ini sangat biasa di seluruh dunia," lanjutnya.


Untuk pencarian di Malaysia, pertanyaan yang paling sering diajukan oleh netizen cukup sederhana, seperti 'Apa itu virus korona?', 'Bila corona berakhir?' dan 'Bagaimana cara mencegah virus korona?'.


Sementara itu, carian di seluruh dunia lebih banyak didominasi oleh kemas kini terbaru mengenai virus Corona, seperti 'berita virus Corona', 'statistik virus Corona', dan 'virus korona CDC'.


"Apa yang kita lihat di seluruh dunia adalah bahawa orang sangat lapar mencari maklumat mentah yang boleh mereka percayai. Terdapat banyak maklumat yang salah mengenai Coronavirus, dan banyak orang pergi ke Google hanya untuk mencari fakta kerana mereka ingin mencari maklumat yang boleh dipercayai, "jelas Rogers.


Dari data ini, Google melihat evolusi apa yang dicari pengguna selama bertahun-tahun. Sekiranya pada mulanya pencarian didominasi oleh maklumat asas mengenai COVID-19, netizen kemudian mencari maklumat yang lebih proaktif seperti cara membuat topeng atau cara membuat pembersih tangan.


Berikut adalah 10 soalan teratas mengenai virus Corona di seluruh dunia:

Kemas kini koronavirus

Gejala virus korona

Berita koronavirus

Virus corona Worldmeter

Statistik virus korona

Peta koronavirus

Vaksin koronavirus

Kes koronavirus

Angka kematian virus korona

Virus korona CDC

Previous Post Next Post

Contact Form