Apa itu Bitcoin dan Bagaimana Mendapatkannya untuk Pemula

 


Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Bitcoin banyak diperkatakan. Mata wang digital ini telah menarik perhatian sejak dilancarkan sekitar tahun 2009. Apa itu Bitcoin dan bagaimana anda mendapatkannya untuk pemula?


Bitcoin adalah mata wang dalam bentuk elektronik, juga dikenali sebagai mata wang maya, mata wang digital, atau mata wang kripto (mata wang kripto), sehingga tidak ada bentuk fizikal sama sekali. Tidak ada duit syiling Bitcoin seperti mata wang konvensional. Bitcoin, seperti mata wang digital lain, disimpan di internet.


Walaupun tidak wujud dalam bentuk mata wang , Bitcoin masih nyata dan wujud. Hanya Bitcoin yang biasa digunakan untuk transaksi dalam talian di internet.


Rupa-rupanya di dunia nyata tidak kelihatan, tetapi Bitcoin mempunyai harga yang sangat tinggi di dunia nyata. Mata wang digital ini pernah menyentuh angka hebat yang. Bitcoin diramalkan mempunyai nilai yang lebih tinggi lagi. Tetapi perlu juga diperhatikan bahawa nilai Bitcoin dapat naik dan turun dengan ketara.


Satoshi Nakamoto adalah nama samaran pencipta Bitcoin. Identiti sebenarnya adalah sangat misteri sejak Bitcoin pertama kali dilancarkan pada tahun 2009. Namun, seiring dengan peningkatan nilai mata wang Bitcoin, rasa ingin tahu banyak pihak mengenai identiti penciptanya yang sebenar terus meningkat.


Bitcoin diperkenalkan oleh Satoshi dalam kertas putih atau dokumen yang mendefinisikannya sebagai sistem pembayaran elektronik peer-to-peer. Maksudnya, Bitcoin berfungsi pada rangkaian canggih yang tidak dapat dikendalikan oleh pemerintah atau agensi untuk mengawal pengedaran dan pengeluaran Bitcoin.


Jumlah Bitcoin juga telah ditetapkan hanya 21 juta, tidak lebih atau kurang. Jadi, jumlahnya akan menjadi sangat jarang dan lebih mahal sekiranya semua Bitcoin berjaya diedarkan.


Pada awal pengenalannya, Bitcoin kurang popular kerana harganya berubah-ubah. Tetapi sekarang, banyak yang mulai memperhatikannya, terutama di tengah situasi pandemik COVID-19 yang membuat orang mencari pelbagai alternatif pelaburan. Terdapat beberapa cara untuk mendapatkan Bitcoin untuk pemula.


1. Terima dari orang lain

Kaedah ini dapat diaplikasikan kerana fungsinya dapat dibandingkan dengan mengirim wang konvensional. Oleh kerana teknologi menjadi semakin canggih, kini Bitcoin dapat dipindahkan seperti wang tunai secara umum. Untuk melakukan pemindahan Bitcoin, kaedahnya adalah dengan menggunakan Alamat Dompet Bitcoin.



2. Beli

Beberapa pasar yang dikenali sebagai pertukaran Bitcoin membolehkan orang ramai membeli atau menjual Bitcoin. Membeli Bitcoin sangat mudah, anda hanya perlu mengunjungi pertukaran atau pertukaran di mana anda boleh mendapatkan Bitcoin dan mendapat keuntungan darinya.


Pilih pertukaran yang sesuai dengan anda dan buat akaun di platform. Setelah akaun berjaya dibuat dan disahkan, anda boleh membeli Bitcoin dan aset digital yang lain.


3. Perlombongan

Kaedah lain untuk mendapatkan Bitcoin untuk pemula adalah dengan melombong atau melombongnya. Agar Bitcoin berfungsi, mesti ada proses komputer untuk mengesahkan transaksi digital. Proses membuat Bitcoin memerlukan banyak masa dan elektrik untuk menyelesaikan pengesahan digital. Proses ini dipanggil perlombongan Bitcoin.


Kaedah ini mempunyai kelemahan, iaitu tidak dapat dilakukan secara individu. Anda mesti melakukannya dengan beberapa pengguna secara serentak dengan komputer yang baik dan penggunaan elektrik yang banyak.


Untuk melombong Bitcoin, pengguna mesti melengkapkan beberapa perisian dan perkakasan untuk menyelesaikan pengiraan matematik yang kompleks. Rangkaian Bitcoin akan memberi ganjaran kepada anda dengan memberikan Bitcoin kepada pelombong yang menyumbang untuk menyediakan kuasa pengkomputeran yang diperlukan. Oleh itu, semakin besar kekuatan pengkomputeran yang disumbangkan, semakin besar bahagian ganjaran yang diperoleh.

Apa itu Bitcoin dan Bagaimana Mendapatkannya untuk Pemula Apa itu Bitcoin dan Bagaimana Mendapatkannya untuk Pemula Reviewed by thecekodok on 1:56:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.