PS5 Disaluti Emas dengan harga USD499,000

 


Akhir tahun lalu, Caviar mempersembahkan PlayStation 5 yang diubah suai dengan pembungkus emas 18 karat. Pada masa itu mereka tidak menyatakan harganya, tetapi sekarang harga konsol unik ini sudah diketahui dan membuat kepala anda menggelengkan.

Caviar memang terkenal sebagai syarikat yang sering mengubah suai alat untuk menjadikannya kelihatan lebih mewah dan premium dengan perhiasan emas dan batu permata yang lain. Tidak hairanlah PS5 berlapis emas dilepaskan dengan harga USD 499,000 


Ini bermaksud bahawa PS5 buatan Caviar adalah seribu kali lebih mahal jika dibandingkan dengan pS5 biasa yang berharga USD 499. Tetapi nampaknya banyak orang berminat untuk membeli konsol kelas sultan ini.


Caviar mengatakan mereka menerima 1,342 orang yang mendaftar untuk membeli PS5 emas ini. Sebenarnya, Caviar hanya akan menghasilkan sembilan unit.


Beberapa orang yang berminat untuk membeli konsol ini termasuk bintang bola keranjang NBA, LeBron James, serta ahli perniagaan Rusia dan ahli perniagaan teknologi Amerika yang tidak kurang terkenal, tetapi Caviar tidak mendedahkan nama kedua-dua pengusaha itu.


Konsol PS5, yang diberi nama Golden Rock, dilapisi dengan emas 18 karat seberat 4.5 kg. Prosesnya dimulakan dengan lapan kepingan emas yang kemudian dibentuk menjadi reka bentuk geometri yang menjadikannya seperti batu berwarna emas.


Bukan hanya badan konsol, alat kawalan DualSense yang digunakan juga ditutup dengan kulit buaya asli yang diwarnai hitam.


Proses pembuatan konsol emas ini memakan masa sekitar empat bulan. Caviar bekerjasama dengan kontraktor emas untuk mengembangkan sampel.


Sekiranya PS5 berlapis emas di atas terlalu mahal untuk anggaran anda, Caviar juga menawarkan edisi Karbon dan Buaya PS5 yang lebih 'berpatutan'. Syarikat Rusia ini hanya menghasilkan dua edisi sebanyak 99 unit setiap satu.


Edisi Karbon PS5 dilapisi dengan serat karbon dan dijual pada harga USD 5,830 . Sementara itu, edisi Alligator ditutup dengan kulit buaya hitam dan dilepaskan dengan harga USD 8,140 .