Cara Merakam Perbualan Suara di Discord


Aplikasi pesanan yang juga menyediakan fitur sembang suara, Discord adalah pilihan banyak pemain. Discord digunakan untuk berkomunikasi semasa bermain permainan, baik melalui telefon pintar atau PC.


Kemudian, aplikasi ini juga dapat digunakan untuk membuat podcast dengan merakam perbualan. Merakam perbualan di Discord dapat memanfaatkan bot rakaman yang disebut Craig Bot.


Bot craig akan masuk ke saluran yang anda buat, dan merakam perbualan setelah anda membenarkannya.


Langkah pertama untuk menjemput craig adalah pergi ke halaman 'craig.chat/home' kemudian ketuk pilihan 'Undang Craig ke Pelayan Discord Anda'.


Seterusnya, anda memilih saluran dalam aplikasi Discord yang telah anda siapkan. Craig akan memasukkan anda secara automatik dalam senarai rakan anda.


Untuk memulakan rakaman, anda perlu menaip perintah ': craig:, join' maka Craig akan mula merakam perbualan anda secara automatik. Sebagai pemberitahuan untuk memulakan rakaman, akan ada suara 'Sekarang Rakaman' dari Craig.


Untuk berhenti merakam, anda hanya ketik perintah ': craig:, Leave' dan bot akan meninggalkan saluran dan menghentikan rakaman.


Kemudian, untuk mendapatkan rakaman, yang perlu anda lakukan adalah mengetuk profil Craig dalam senarai rakan sembang anda, dan ketuk pautan yang disediakan di lajur perbualan.


Secara automatik ia akan mengalihkan ke halaman Craig, dan akan ada pilihan muat turun.


Menariknya, audio yang dirakam akan dipisahkan mengikut sumber masing-masing. Ini bermaksud bahawa anda dan rakan anda mempunyai rakaman audio mereka sendiri. Ini tentu akan memudahkan pengeditan lanjutan, jika diperlukan.