Asal Video 'Jack Ma' Menjadi Pembaik Servis AC

 


Kehilangan Jack Ma membuat dunia teruja. Malah sebuah video yang dikatakan menunjukkan pengasas Alibaba mengesahkan penghawa dingin atau penghawa dingin yang beredar di media sosial.


Video tersebut telah muncul lagi dari Januari 2021 semalam, baik di Facebook, Twitter, Instagram, YouTube ke TikTok. Salah satu video popular telah ditonton di Facebook lebih daripada 45 ribu kali.


Video yang berdurasi kira-kira 10 saat itu menunjukkan seorang lelaki sedang duduk di atas unit penghawa dingin. Dia kelihatan tersenyum lebar sambil membetulkan peranti.



Salah satu yang popular diberi judul 'Jack Ma found in Puchong'. Puchong sendiri adalah sebuah bandar yang terletak di Malaysia.


Walaupun sangat serupa, tentunya netizen dapat meneka bahawa orang dalam video itu bukan Jack Ma yang sebenar. Bagaimanapun, tidak masuk akal bahawa seseorang yang kaya dengan Jack Ma tiba-tiba menjadi pembaiki AC. Namun, ada yang mempercayainya.


Telah diketahui bahawa video tersebut telah lama beredar. "Dengan menggunakan alat pengesahan digital, diketahui bahwa video 'kembar' Jack Ma yang memperbaiki pendingin hawa telah beredar sejak setidaknya 2018..


Salah satu media pertama yang menulis tentangnya ialah ETtoday di Taiwan pada 4 Julai 2018. "Ini adalah klon yang lengkap. Jack Ma yang mirip ini naik untuk memperbaiki penghawa dingin. Bagaimana dia hanya boleh menjadi juruelektrik dengan wajah itu?" mereka tulis.


"Wajah yang sama tetapi nasib yang berbeza. Kedua-duanya mirip Jack Ma, tetapi yang satu adalah bos dan yang lain sedang memperbaiki penghawa dingin," tambah media.


Mereka mengatakan bahawa video itu viral di tanah besar China. Jack Ma sendiri telah muncul dalam talian baru-baru ini ketika berbicara dengan guru teladan di China.