Sungguh baik! Kumpulan Akapela Ini Membuat Cover Nada Dering dan Kesan Bunyi iPhone


Kami telah banyak kali melihat kumpulan acapella menyanyikan semula lagu-lagu popular dari pelbagai artis. Tetapi yang ini jarang berlaku, ia merangkumi nada dering iPhone dan kesan bunyi.


Kumpulan yang dimaksudkan dipanggil MayTree. Berasal dari Korea Selatan, mereka terkenal sering membuat komposisi menarik dari lagu-lagu popular, muzik tema permainan dan intro filem.


Namanya menjadi lebih viral setelah mereka membuat kesan bunyi dari OS Windows. Dan ia menjadi lebih ketara setelah MayTree membuat nada dering dan nada amaran yang popular dari telefon bimbit Apple.


Dalam video yang dimuat naik di saluran YouTube MayTree, durasinya adalah 1 minit 8 saat. Dibuka dengan menyanyikan Opening (Default), diikuti oleh Marimba, Xylophone, dan Uplift.


Selain itu, mereka membuat beberapa kesan bunyi yang popular dari iPhone seperti pengisian daya, dan juga kesan bunyi semasa menghantar dan menerima mesej di iMessage. Mereka bahkan mengeluarkan nada penggera yang akan membuat pengguna iPhone bangun secara automatik ketika mereka mendengarnya.


Secara keseluruhan, nada dering dan kesan bunyi yang dibuat oleh MayTree memang melambung, alias sangat bagus. Kerana saya tidak menyangka bahawa bunyi ini dapat ditutup dengan sempurna dengan suara manusia.