Bill Gates: Larangan Donald Trump daripada Menggunakan Media Sosial Membuatnya Hancur


Bill Gates mengatakan bahawa sekatan media sosial (media sosial) seperti larangan seumur hidup di Twitter terhadap mantan Presiden AS Donald Trump sebenarnya menjadikannya lebih teruk kerana berisiko menyebabkan perpecahan yang lebih besar di AS.


Trump memang mengatakan banyak perkara yang mempersoalkan kesahihan pilihan raya 2020. Tetapi idea yang berakhir dengan larangan seumur hidup (menggunakan media sosial) sepertinya harus dibincangkan lagi," kata pengasas Microsoft.


"Kami pastinya tidak mahu hanya mempunyai jaringan sosial dengan satu pihak. Kami ingin mempunyai asas di mana kami dapat bertukar idea dan fikiran," kata pengasas Microsoft.


Perlu diketahui, Twitter telah menggantung akaun @realDonaldTrump secara kekal sejak bulan lalu, dengan alasan bahawa bekas presiden itu terus melanggar peraturan dalam tweetnya dan oleh itu berisiko tinggi untuk menghasut keganasan.


Langkah ini diambil oleh Twitter setelah penyokong Trump menyerbu Kongres AS pada 6 Januari 2021, berusaha mengganggu persetujuan Senat mengenai kemenangan Demokrat Joe Biden dalam pilihan raya presiden AS. Selain dari Twitter, Facebook melakukan perkara yang sama seperti Snapchat.


"Pasti ada cara bahawa, antara pemerintah dan pelaku yang baik, kita menarik garis sehingga kita membuat perdebatan terbuka tanpa bahagian yang menghakis," kata Gates menyimpulkan.