Bill Gates Mempertahankan Donald Trump: Menyekat Tindakan Ekstrim Facebook secara Kekal

 


Lembaga pengawas di Facebook akan memutuskan dalam beberapa minggu akan datang adakah mantan presiden Donald Trump harus mendapatkan kembali akses ke platform atau menghadapi larangan tetap. Bill Gates juga mengangkat suaranya dan mempertahankan Donald Trump.

Gates, yang dianggap sebagai mentor oleh CEO Facebook Mark Zuckerberg, mempertimbangkan keputusan yang akan datang dan memberitahu Yahoo Finance. Lelaki ini yang merupakan seorang dermawan dan aktif dalam dunia pemanasan global serta vaksin berpendapat bahawa larangan kekal Trump akan sangat memalukan dan menjadi langkah yang melampau.


Bukan hanya itu, Gates memberi amaran, langkah seperti itu akan menyebabkan polarisasi. Ini kerana pengguna dengan pandangan politik yang berbeza dapat dibahagikan di pelbagai rangkaian sosial.


"Sekiranya dia menyebarkan pembohongan mengenai integriti pilihan raya, apakah itu perlu diberi label? Adakah dia sebenarnya kurang penting dalam hal menimbulkan masalah di masa depan daripada pada masa lalu?" kata bekas CEO Microsoft itu.


"Tetapi memalukan jika mereka harus mengambil tindakan ekstrem seperti itu," tambahnya.


Gates menyukai pendekatan yang lebih sederhana yang diambil Facebook sebelum penangguhan, di mana syarikat itu melabelkan jawatan sebagai bermasalah. Dia menyatakan bahawa apa yang dikatakan oleh Trump di masa depan mungkin tidak memerlukan tindakan dramatik kerana kata-katanya cenderung tidak memberi kesan kerana dia sudah menjadi bekas presiden.


Telah diketahui bahawa Facebook menangguhkan akaun Facebook dan Instagram Trump pada 7 Januari, sehari selepas penyokong Trump menyerang Capitol. Twitter melarang Trump secara kekal pada 8 Januari. 

Previous Post Next Post

Contact Form