Satelit Elon Musk ditolak oleh warganegara Perancis, takut dengan projek cip otak

 


Elon Musk mempunyai cita-cita untuk memasang antena di seluruh dunia untuk melaksanakan internet satelit. Tetapi dia mengalami penolakan dari Perancis.

Musk, pengasas SpaceX dan pembuat kereta elektrik Tesla, merancang untuk mengerahkan ribuan satelit untuk menyediakan internet pantas ke kawasan terpencil di seluruh dunia. Tetapi Saint-Senier-de-Beuvron, sebuah wilayah di Perancis dengan populasi 350 orang, tidak senang ketika dipilih sebagai stesen darat untuk projek Starlink Musk untuk jalur lebar dari angkasa.


"Projek ini benar-benar baru. Kami tidak tahu apa-apa mengenai kesan isyarat ini," kata Noemie Brault, timbalan walikota.


"Sebagai langkah berjaga-jaga, dewan kota mengatakan tidak," katanya, yang dipetik oleh Perancis 24.


Walaupun ada bantahan, kontraktor Starlink sebenarnya telah mendapat kelulusan peraturan Perancis untuk memasang sembilan 'kubah' - sfera setinggi 3 m yang melindungi antena - di Saint-Senier, salah satu daripada empat lokasi yang dirancang untuk Perancis. Namun, pada bulan Disember, Saint-Senier mengeluarkan keputusan untuk menolak pembinaan di atas tanah. Penolakan itu dibuat berdasarkan masalah teknikal. Kontraktor masih merancang untuk mengemukakan semula permintaannya, yang mungkin tidak dapat ditolak oleh dewan.


Selain dari itu, penduduk lain juga menyatakan rasa takut. Salah satu sebabnya adalah kerana Elon Musk sering melakukan perkara-perkara di luar fikiran orang lain, seperti projek menanam cip ke otak manusia.


"Ini membimbangkan kita kerana kita tidak mempunyai data," kata Brault, yang juga petani. Data yang dimaksud adalah mengenai kesan isyarat pada kesihatan manusia atau haiwan,


"Dan apabila anda mendengar bahawa dia ingin menanam cip di otak orang, itu menakutkan," sambungnya, merujuk pada projek Musk's Neuralink.


Penduduk lain juga menaikkan suara mereka. Mereka mengatakan bahawa akses internet di sana cukup baik sehingga alasan untuk membina antena di kawasan itu tidak begitu diperlukan.

Previous Post Next Post

Contact Form