Perlombongan Bitcoin Yang Menjadi Lebih banyak Elektrik

 


Baru-baru ini dilaporkan bahawa perlombongan Bitcoin di dunia menggunakan lebih banyak elektrik tahunan daripada penggunaan elektrik di Argentina dan beberapa negara lain.

Menurut penyelidik dari University of Cambridge, England, pada tahun 2020 penggunaan elektrik perlombongan Bitcoin mencapai 121.36 terawatt per jam (Twh). Sementara itu, penggunaan elektrik tahunan di Argentina hanya 121 Twh, Belanda 108.8 Twh, Emiriah Arab Bersatu 113 Twh, dan hampir sama dengan Norway (122.2 Twh).


Angka penggunaan elektrik Bitcoin ini terus meningkat sejak pertama kali ditemui dan belum ada tanda-tanda penurunan. Sebagai contoh, pada tahun 2019, penggunaan elektrik perlombongan Bitcoin selama setahun hanya mencapai 64 Twh, atau lebih besar daripada penggunaan elektrik Switzerland yang hanya 58 Twh.



Inilah yang membuat Bitcoin dikritik oleh banyak pihak, kerana penggunaan elektriknya yang besar berkaitan dengan jumlah pencemaran CO2 yang dihasilkan dari loji janakuasa.


Penyelidik di University of Cambridge menggunakan alat yang disebut Cambridge Bitcoin Electricity Consumtion Index (CBECI), yang dapat menganggarkan berapa banyak tenaga elektrik yang diperlukan untuk menggerakkan rangkaian Bitcoin dalam masa nyata.


Sebenarnya, apa itu perlombongan Bitcoin? Agar Bitcoin berfungsi, mesti ada proses komputer untuk mengesahkan transaksi digital. Pelombong kemudian yang bekerja akan menerima Bitcoin dan altcoin. Proses membuat Bitcoin memerlukan banyak masa dan elektrik untuk menyelesaikan pengesahan digital. Proses ini dipanggil perlombongan Bitcoin.


Perlombongan memerlukan perisian, peranti komputer yang sangat kuat, sejumlah besar elektrik, dan internet yang sangat pantas. Untuk mendapat keuntungan dari perlombongan Bitcoin, pelombong perlu mempunyai banyak perkakasan yang sangat berkebolehan. Sekiranya tidak, kuasa yang digunakan lebih besar daripada nilai Bitcoin yang diperoleh.


Perlombongan Bitcoin menggunakan banyak elektrik kerana melibatkan proses pengiraan yang berat dari komputer untuk mengesahkan transaksi. Penggunaan elektrik yang besar ini juga berkadar langsung dengan haba yang dihasilkan oleh alat komputer perlombongan.


Akibatnya, sebilangan pelombong Bitcoin kemudian berpindah ke negara-negara seperti Iceland, yang mempunyai suhu sejuk untuk membantu menyejukkan peranti penambangan wang digital ini.


Perlu diingat, anggaran penggunaan elektrik tahunan dari CBECI sebenarnya tidak begitu tepat, dan jumlah anggaran bergantung pada model yang digunakan. Sebagai perbandingan, anggaran anggaran penggunaan elektrik Bitcoin yang dikeluarkan oleh Statista jauh lebih kecil daripada angka output CBECI.


Sehingga November 2020, Statista menganggarkan bahawa penggunaan elektrik Bitcoin global hanya 76.87 Twh. Jauh lebih kecil daripada anggaran keluaran CBECI.

Previous Post Next Post

Contact Form