Bill Gates Tidak Berminat Melabur Bitcoin

 


Bitcoin kini menjadi bintang pelaburan bagi banyak orang, termasuk SpaceX dan CEO Tesla Elon Musk. Tetapi Bill Gates sebagai salah satu orang terkaya di dunia tidak berminat untuk melabur dalam bitcoin.


Perkara ini diungkapkan oleh Gates dalam wawancara dengan wartawan Andrew Sorkin di platform sembang audio Clubhouse. Pengasas bersama Microsoft mengatakan bahawa dia lebih suka melabur di syarikat yang membuat produk, seperti pembuat malaria dan vaksin campak.




Gates juga mengatakan bahawa dia tidak melihat bitcoin kerana tidak mesra alam kerana memerlukan sejumlah besar kuasa pengkomputeran dan penggunaan elektrik.






"Bitcoin menggunakan lebih banyak tenaga elektrik setiap transaksi daripada kaedah lain yang diketahui oleh manusia. Jadi itu bukan sesuatu yang baik untuk iklim," kata Gates, seperti dikutip oleh GeekWire, Jumat (26/2/2021).




"Sekiranya menggunakan elektrik yang mesra alam dan tidak memenuhi kegunaan lain, mungkin pada akhirnya tidak akan ada masalah," sambungnya.




Ini bukan kali pertama Gates bercakap mengenai bitcoin minggu ini. Dalam temu bual sebelumnya dengan Bloomberg, lelaki berusia 65 tahun itu membincangkan Elon Musk dan semangatnya untuk bitcoin.




Musk diketahui sering mempromosikan bitcoin melalui Twitter dan platform media sosial yang lain. Dia juga baru-baru ini membeli bitcoin bernilai $ 1.5 bilion melalui Tesla, tetapi Gates mengatakan orang biasa harus berhati-hati jika mereka ingin mengikuti jejak Musk.




"Elon mempunyai banyak wang dan dia sangat canggih, jadi saya tidak bimbang jika bitcoinnya naik atau turun secara rawak," kata Gates kepada Bloomberg.




"Pemikiran umum saya adalah jika anda mempunyai lebih sedikit wang daripada Elon, anda mungkin harus berhati-hati," sambungnya.




Gates sebenarnya telah lama ragu dengan bitcoin. Dalam temu bual dengan CNBC pada 2018, dia mengatakan bahawa dia akan 'pendek' bitcoin jika dia boleh.




Jual beli atau shorting adalah amalan di mana seseorang meminjam saham, kemudian menjualnya, kemudian menunggu harga jatuh dibeli kembali dengan harga yang lebih murah dan mengembalikannya.

Bill Gates Tidak Berminat Melabur Bitcoin Bill Gates Tidak Berminat Melabur Bitcoin Reviewed by thecekodok on 10:34:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.