Niantic Menghukum kekal bagi Pemain yang Menipu

 


Pada tahun 2019, pembangun permainan mudah alih Niantic menggugat kumpulan penggodam yang membuat aplikasi permainannya seperti Pokemon Go, Ingress, dan Harry Potter Wizards Unite tidak rasmi. Aplikasi ini dikatakan dapat membantu pemain menipu dan memberi mereka kelebihan dalam permainan.

Kemudian pada tahun 2020, Niantic telah memenangi tuntutan tersebut dan menerima nilai tunai USD 5 juta. Bukan hanya menggugat pembuat aplikasi palsu, tetapi Niantic juga telah menghukum lebih dari 5 juta pemain dalam tiga pertandingan sejak 2020.


Dilaporkan lebih daripada 20% hukuman adalah larangan kekal. Untuk menipu Pokemon Go, Ingress, dan Harry Potter Wizards Unite, kebanyakan pemain menggunakan program yang digodam, yang membolehkan pemain mengakses versi permainan yang diubah suai yang membolehkan fungsi spoofing GPS dan berjalan secara automatik.


Hasilnya, pemain dapat bermain Pokemon Go, Ingress, dan Harry Potter Wizards Unite tanpa meninggalkan rumah atau benar-benar berpindah ke lokasi tertentu. Niantic membuat beberapa perubahan pada bulan Mac, untuk menjadikan permainan lebih mudah dimainkan dari rumah semasa berlakunya wabak. Walau bagaimanapun, beberapa perubahan telah dibalikkan.


Walaupun menipu dalam Pokemon Go dan permainan Niantic lain kebanyakannya hanya memberi kesan kepada pengguna pengodam, ada yang berpendapat bahawa ia mempengaruhi beberapa elemen pemain lawan pemain, seperti gimnasium. Niantic mengatakan bahawa lebih daripada 90% pemain telah berhenti menipu setelah menerima amaran dari syarikat itu.


"Kami komited untuk memastikan permainan yang adil di seluruh portfolio permainan kami," kata Niantic dalam catatan blog.


"Setiap hari, alat penipuan atau penipuan baru tersedia di internet, dan kami terus berusaha untuk memerangi penipu ini dan fokus untuk meningkatkan pengesanan dan penguatkuasaan kami; kerana mereka tidak mempunyai tempat dalam permainan kami," lanjutnya.

Previous Post Next Post

Contact Form