Cabaran Berat bagi Jurutera Oppo untuk Membangunkan 125 Flash Charge


 Julai 2020, Oppo telah memperkenalkan teknologi 125W Flash Charge. Ternyata ada cabaran yang sukar dalam pengembangan teknologi pengecasan pantas ini.

Dalam sesi wawancara untuk Mobile World Congress (MWC) Shanghai 2021, Pengurus Produk Strategik Oppo Su Song mengatakan bahawa teknologi 125W yang dibuat oleh pihaknya adalah yang pertama dalam industri ini. Oleh itu, terdapat banyak cabaran yang harus dihadapi oleh jurutera Oppo.


"Seperti yang anda ketahui, pengisian voltan tinggi 125W. Jurutera kami harus memastikan tidak ada masalah ketika digunakan," kata Song.


Song menyebut tiga cabaran yang harus dihadapi oleh jurutera Oppo. Pertama mengenai suhu, bagaimana membuat sistem pengecas yang dapat mengecas dengan cepat tetapi tidak mengeluarkan haba yang berlebihan.


Untuk menjaga keselamatan, Oppo bekerjasama dengan makmal pensijilan teknologi CTTL (China Telecommunication Technology Laboratory) untuk menguji dan mengesahkan setiap produk VOOC Flash Charge. "CTTL telah memberi Oppo peringkat lima bintang untuk VOOC Flash Charging," kata Song.


Kedua, mereka mesti dapat melakukan kecekapan penukaran tenaga dalam satu sel bateri dan keseluruhan litar. Ketiga, buat borang penyesuai pengecas yang sesuai.


Ketiga-tiga cabaran berjaya dilalui oleh jurutera Oppo. Buktinya ialah 125W Flash Charge diperkenalkan secara rasmi dan siap untuk pengguna.


"Pengecas Kilas Kilat 125W siap untuk pengeluaran besar-besaran," kata Song.


Pada MWC Shanghai 2021, Oppo memamerkan peranti SuperVOOC 125W, menyokong 20V, 6.25A dan 125W. Ia dapat mengecas sepenuhnya bateri 4.000 mAh hanya dalam 20 minit.


Di samping itu, Oppo juga mempamerkan 65W AirVooc untuk pengecasan peranti tanpa wayar. Ia menyokong semua peranti standard Qi dan berjanji untuk mengecas sepenuhnya telefon bimbit 4.000 mAh dalam 30 minit.


Jangan terlepas SuperVOOC mini 50W. Oppo mengatakan ini adalah peranti pengecas 50W terkecil di pasaran. Mempunyai kemampuan untuk mengecas sepenuhnya 4000 mAh dalam jangka masa 42 minit.

Previous Post Next Post

Contact Form