China berminat untuk membina bandar futuristik berteknologi tinggi

 


China secara aktif membina sebuah kota futuristik yang dilengkapi dengan teknologi tinggi. Salah satunya adalah kota yang akan didirikan dekat Chengdu, ibu kota provinsi Sichuan.

Bandar ini akan dipenuhi dengan universiti, makmal dan pejabat. Dinamakan Kota Sains dan Teknologi Masa Depan Chengdu, kota ini dibina di kawasan luar bandar dan berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Tianfu yang baru.


Direka oleh Office for Metropolitan Architecture (OMA), reka bentuk bandar menunjukkan bangunan moden dengan warna hijau, mengikuti bentuk tanah seperti teres. Bentuknya seperti berbukit.


Bandar ini bebas kereta dan semua bangunan mudah diakses dengan berjalan kaki. Pengangkutan awam menggunakan kenderaan autonomi yang akan membawa anda ke seluruh pelosok kota.


Pereka menyebut kota futuristik ini diilhamkan oleh ciri-ciri tempatan. "Rancangan induk di China biasanya berdasarkan infrastruktur dan kuantiti, topografi tempatan kadang-kadang diabaikan. Hasilnya, rancangan induk di seluruh China kelihatan sama," kata Van Duijn dari OMA.


Pemerintah China sedang aktif membangun kota satelit baru. Bandar-bandar besar seperti Beijing dan Shanghai semakin padat, jadi perlu menubuhkan bandar-bandar baru untuk menampung arus urbanisasi.


Pesta swasta seperti syarikat gergasi teknologi Tencent juga membangun sebuah kota masa depan yang disebut Net City yang dirancang untuk mengutamakan pejalan kaki, ruang hijau dan kenderaan yang dapat berjalan secara automatik.


Net City akan menduduki tanah yang ditambak di Shenzhen. Direka untuk menampung populasi sehingga 80,000 orang, bandar ini akan menjadi pusat operasi perniagaan Tencent yang diasaskan oleh Ma Huateng atau Pony Ma, salah seorang lelaki terkaya di China.


Selain berfungsi sebagai pejabat dan kediaman bagi pekerja Tencent, terdapat juga kemudahan sekolah, kedai dan kemudahan lain yang dapat digunakan oleh orang ramai. Bandar futuristik Net City dihubungkan ke bandar Shenzhen melalui jambatan, feri dan sistem kereta bawah tanah.

Previous Post Next Post

Contact Form