Elon Musk Menjawab sebab Tesla melabur dalam Bitcoin, bukan Dogecoin


Elon Musk bercakap mengenai Tesla melabur dalam Bitcoin, bukan Dogecoin. Walaupun bos syarikat kereta elektrik ini sering bercakap mengenai Dogecoin untuk membuat saham Doge meningkat.

Dalam tweet di Twitter, Musk mengatakan pelaburan Tesla tidak secara langsung mencerminkan pendapatnya. Dia juga mengatakan bahawa dia adalah seorang jurutera dan enggan dipanggil sebagai pelabur.


Tindakan Tesla tidak langsung mencerminkan pendapat saya. Memiliki beberapa Bitcoin, yang merupakan bentuk mudah tunai yang lebih bodoh daripada wang tunai, cukup berani untuk syarikat S & P500.


- Elon Musk (@elonmusk) 19 Februari 2021



Untuk menjadi jelas, saya * bukan * pelabur, saya jurutera. Saya bahkan tidak memiliki saham yang diperdagangkan secara terbuka selain Tesla.


Namun, apabila mata wang fiat mempunyai kepentingan nyata negatif, hanya orang bodoh yang tidak akan melihat ke tempat lain.


Bitcoin hampir sama dengan wang fiat. Kata kuncinya adalah "hampir".


- Elon Musk (@elonmusk) 19 Februari 2021


"Saya bahkan tidak memiliki saham yang diperdagangkan secara terbuka selain dari Tesla," tulis ahli perniagaan jutawan itu.


Elon Musk tidak tiba-tiba bercakap mengenai perkara ini. Dia menulis tweet itu kerana ingin membalas komen dari Changpeng Zhao, CEO Binance. Rakaman dari ceramah Zhao mengatakan 'Saya terkejut Elon begitu meminati Dogecoin'.


Sudah diketahui, Tesla melaburkan USD 1.5 bilion dalam Bitcoin dan mengatakan ia akan menerima cryptocurrency untuk pembayaran dalam waktu terdekat. Pembelian ini setara dengan 7.9% wang tunai yang akan dimiliki Tesla pada tahun 2020. Musk juga mengatakan dalam penampilannya di aplikasi Clubhouse bahawa dia adalah penyokong Bitcoin.