Taktik China untuk Menyiapkan Yuan Digital untuk Mengganti Dolar AS


 China tidak mahu ketinggalan mengenai teknologi, termasuk mata wang digital. Yuan digital telah dibuat lama dahulu yang diramalkan akan menggantikan dolar AS sebagai mata wang global.


Berikut adalah pelbagai langkah yang diambil oleh China untuk menyiapkan Yuan digital:


Pada bulan September 2020, People's Bank of China (PBOC) dikatakan telah melakukan percubaan di sejumlah wilayah di China. Pelombong Bitcoin China, Chandler Guo memanggil sistem pembayaran yang dibuat oleh China yang disebut DCEP. Guo mengatakan bahawa DCEP akan menjadi mata wang rasmi China dalam versi digital dan akan menjadi mata wang global yang mendominasi.


"Suatu hari semua orang di dunia akan menggunakan DCEP," katanya.


Guo mengatakan bahawa kejayaan DCEP didasarkan pada sebilangan besar orang Cina yang tinggal di luar negara. Namun, banyak juga yang mempertanyakan bahawa pengembangan mata wang ini akan menimbulkan kebimbangan jika wang itu digunakan untuk mengintip warga China.


Sama seperti Bitcoin, DCEP menggunakan teknologi blockchain untuk mengesahkan transaksi. Dalam praktiknya blockchain ini tidak memerlukan bank untuk membuat pembayaran antara satu sama lain.


Kali pertama Yuan digital dikesan berasal dari tangkapan skrin ini dari aplikasi mudah alih milik Agricultural Bank of China. Kemunculan Yuan digital pada suku pertama tahun 2020 menimbulkan pemandangan di dunia maya.


Dalam aplikasi ini, dapat dilihat bahawa aplikasi wang digital ini mempunyai fungsi asas yang serupa dengan platform pembayaran dalam talian yang lain. Contohnya Alipay dari Alibaba, WeChat Pay dari Tencent.


Pada masa itu, Institut Penyelidikan Mata Wang Digital, People's Bank of China (PBOC), selaku penyelia pembangunan projek ini, enggan mengulas mengenai tangkapan skrin wang digital China. Sebabnya, hanya mereka yang mengetahui bentuk asal mata wang digital dan hanya mereka yang berhak melancarkan versi terakhir.


Sekiranya wang ini dilancarkan, maka China akan menjadi negara dengan ekonomi besar yang meneroka mata wang digital dan dikendalikan oleh PBOC, bermula dari sistem desentralisasi yang mendasari cryptocurrency seperti Bitcoin dan tidak memerlukan pentadbiran dari pihak berkuasa pusat.


Jack Ma, pengasas jutawan gergasi e-dagang China Alibaba memberi amaran bahawa mata wang digital baru, seperti Bitcoin dan Yuan digital China, dapat digunakan untuk membangun jenis sistem perbankan dan kewangan baru.


"Mata wang digital dapat mencipta nilai dan kita harus memikirkan bagaimana membina jenis sistem kewangan baru melalui mata wang digital," kata Ma.


Masih belum diketahui bagaimana Yuan digital akan berfungsi dengan aplikasi perbankan komersial yang popular di China.


Namun, Ant Group Alipay terbukti berjaya melancarkan revolusi pembayaran di China hanya dalam beberapa tahun yang singkat. Alipay kini mempunyai 700 juta pengguna aktif bulanan pada akhir tahun 2020.


Menjelang akhir tahun lalu, Pemerintah Perbandaran Suzhou, China, mengedarkan paket merah digital berisi wang digital kepada warganya. Sekurang-kurangnya 20 juta Yuan kepada penduduk melalui loteri.


Sebanyak 100,000 bungkusan merah digital, masing-masing berisi 200 Yuan, diedarkan di kalangan penduduk, tepat di tengah-tengah merayakan festival membeli-belah Double Twelve (12.12). Pengedaran pakej merah digital akan sah sehingga 27 Disember.


Namun, tidak semua rakyat China berpeluang memenangi pakej loteri. Cabutan untuk pakej ini terhad kepada setiap warganegara China yang tinggal di bandar timur sahaja. Anda melakukan ini dengan mendaftar loteri melalui aplikasi Suzhoudao, aplikasi perkhidmatan awam rasmi bandar.


Pemenang akan menerima pakej merah, simbol tradisional nasib baik orang Cina, melalui Aplikasi Digital Renminbi rasmi, yang belum tersedia untuk dimuat turun tetapi akan dapat diakses oleh pemenang.


Yuan digital, yang secara rasmi dikenali sebagai Pembayaran Mata Wang Digital Elektronik (DCEP), adalah sebahagian daripada rancangan China untuk bergerak menuju masyarakat tanpa tunai. Tidak seperti bitcoin dan cryptocurrency lain, DCEP dikeluarkan dan disokong oleh bank pusat negara dan direka sebagai versi digital yuan.


Langkah Suzhou berlaku setelah Shenzhen melancarkan percubaan awam skala besar pertama beta digital yuan pada bulan Oktober. Kali ini diedarkan di Suzhou 20 juta yuan, dua kali ganda jumlah yang dilancarkan oleh kota Shenzhen sebelumnya.


Yuan digital semakin kuat dalam ekosistemnya, setelah JD.com akan menjadi pusat maya pertama di China yang menggunakan Yuan digital, cryptocurrency yang disokong oleh bank pusat China. Pelbagai persiapan dibuat oleh peruncit kedua terbesar di China.


JD Digits, sebuah syarikat fintech yang berafiliasi dengan JD.com, akan melancarkan program perintis bulan ini. Pelanggan akan membayar barang tertentu dengan menggunakan yuan digital.


Melalui akaun WeChat rasmi mereka, JD.com mengatakan akan ada sekitar 100,000 baucar tunai digital bernilai keseluruhan 20 juta yuan. Wang digital tersebut akan dikeluarkan kepada penduduk Bandar Suzhou di wilayah Jiangsu timur pada 11 Disember.


Yuan digital pada Disember 2020 telah digunakan dalam lebih dari empat juta transaksi, berjumlah sekitar 2 miliar Yuan. Menurut Gabenor Bank Rakyat China, Yi Gang, bank pusat itu mula menguji yuan renminbi secara dalam talian di beberapa bandar pada bulan April.


Ini dilakukan untuk meningkatkan statusnya sebagai mata wang global, dan untuk membantu mengawal ekonomi domestik yang cepat berubah menjadi digital.


Sementara itu, JD Digits akan menyumbang untuk mempromosikan pembangunan ekonomi digital dan nyata dengan menyokong Bank Rakyat China dan pemerintah tempatan melancarkan program percubaan yuan digital di Suzhou.


Tahun Baru Cina juga digunakan oleh China untuk mengembangkan Yuan digital. Kota Shenzhen telah menjadi kawasan percubaan Yuan digital, dengan mengedarkan paket merah dalam 100,000 sampul surat merah berjumlah 20 juta yuan digital atau sekitar Rp.42 bilion kepada penduduk kota yang bertuah.


Pembahagian angpau dilakukan dengan menggunakan mekanisme undian, iaitu melukis. Penduduk Bandar Shenzhen mesti mendaftar di platform i-Shenzhen untuk memenangi paket merah.


Kira-kira 100,000 penduduk bandar bertuah akan mendapat angpau dalam bentuk wang digital bernilai 200 Yuan digital setiap satu 


Penduduk bandar yang memenangi paket merah Yuan digital mesti menghabiskan wang tersebut mulai hari ini, 7 Januari hingga 17 Januari 2021. Sampul surat berwarna merah hanya boleh dibelanjakan untuk 10,000 peniaga dalam bentuk barang.


Untuk makluman, sampul merah adalah tradisi orang Cina untuk memberi wang pada hari cuti atau majlis khas seperti majlis perkahwinan.


Minggu lalu, pelanggan Bank Pertanian China di wilayah Shenzen mula menukar wang dari angpao ke Yuan Digital.


Ini kerana bank melancarkan mesin ATM untuk menyimpan dan mengeluarkan Yuan digital melalui aplikasi telefon pintar dan menukar wang tunai dan simpanan menjadi mata wang digital.


Pengurus Makmal Inovasi Digital Yuan, Zou Hua, mengatakan bahawa mesin ATM ini diharapkan dapat membantu orang menyesuaikan diri dengan wang digital.


"Bank Pertanian China kini memimpin dan melancarkan fitur deposit dan pengeluaran tunai di ATM untuk membantu penduduk Shenzhen menyesuaikan diri dan belajar mengenai perkhidmatan digital ini," katanya seperti dipetik dari asiatimes.com.


Dari laporan Shenzen Daily, dinyatakan bahawa tempoh percubaan atau percubaan Yuan digital pada akhir tahun lalu mengalami kemajuan pesat.


Tetapi pada bulan Disember 2020, Zhou Xiaochuan, mantan Gabenor Bank Rakyat China, menyatakan bahawa tidak mungkin Digital Yuan dapat menggantikan wang tunai.

Previous Post Next Post

Contact Form