Galaxy S21 Ultra, Tawaran Terbaik Samsung pada Awal 2021

Samsung membuka tahun 2021 dengan pelancaran telefon baru. Tidak bergurau, segera peranti premium yang ditawarkan, Galaxy S21 Series.

Biasanya Samsung memperkenalkan barisan Galaxy S Series pada akhir Februari atau awal Mac. Saya tidak tahu sebab tahun ini diturunkan ke bulan Januari.

Sehingga ada jenaka bahawa pelepasan Galaxy S Series seperti Hari Raya, yang tarikhnya selalu bergerak kehadapan setiap tahun. Tetapi selain itu, Galaxy S21 Ultra menarik dalam pelbagai cara.

Berikut adalah ulasan ringkas:

Reka bentuk

Galaxy S21 Ultra hadir dengan warna Phantom Black, varian yang sangat digemari oleh Samsung. Apabila kita melihatnya secara langsung, kita memahami mengapa vendor Korea Selatan ini begitu unggul.

Walaupun hanya dibalut hitam, Samsung mampu memberikan kesan premium dan menawan. Menggunakannya untuk masa yang lama tidak menjadikannya kelihatan membosankan.

Selain itu, warna hitam sedikit menyamarkan bonjolan pada kamera belakang yang agak tebal. Tetapi yang menarik ialah 'rumah' kamera dibuat bersama dengan rangka badan.

Samsung memanggilnya reka bentuk Contour Cut. Tidak ada yang mengadopsi ini sebelumnya, kerana memberikan penyegaran pada reka bentuk Galaxy S Series.

Perubahan lain yang akan terdapat pada lapisan di bahagian belakang telefon ini. Samsung tidak lagi membungkus bahagian belakang Galaxy S21 Ultra dengan kemasan berkilat. Sekarang gantikan dengan kemasan matte yang terasa halus di tangan dan bebas noda.

Walaupun penampilan Phantom Black sangat menarik, disyorkan memasang casing. Kerana ketika berada di tangan anda, Galaxy S21 Ultra sedikit licin. Di samping itu, ada sebab lain yang akan dikemukakan dalam tinjauan kamera.

Dimensi Galaxy S21 Ultra memang besar, tetapi lebar 75.6 mm menjadikan telefon ini selesa di tangan kita. Tetapi mereka yang mempunyai tangan kecil mungkin sukar untuk mencengkamnya.


Berat telefon bimbit ini juga agak berat. Galaxy Note 20 Ultra yang dilancarkan pada pertengahan 2020 hilang.


Untuk butang dan port, tetap letakkan butang kuasa dan kelantangan di sebelah kanan badan. Terdapat dua lubang mikrofon di bahagian atas.


Bahagian kiri telefon sama sekali tidak mempunyai butang atau port. Di bahagian bawah, kita dapat menemui port USB-C, pembesar suara, dan dulang Kad SIM.


Oh ya, bahagian depan dan belakang Galaxy S21 Ultra dilindungi oleh Gorilla Glass Victus terbaru. Selain itu, ia mempunyai ciri tahan air dan habuk IP68 seperti peranti Samsung premium lain.

Previous Post Next Post

Contact Form