Netflix Mencuba Ciri Baru Untuk Pengguna Yang Suka Tidur


Pasti ada pengguna yang suka tertidur ketika menonton filem di Netflix. Hasilnya ialah apabila filem itu terbangun, ia telah melalui banyak adegan atau bahkan telah memainkan beberapa episod baru tanpa henti.

Oleh itu pengguna mesti terganggu untuk kembali ke bahagian terakhir dari adegan sebelum tertidur untuk mula menonton filem itu lagi.


Jadi, untuk mempermudah pengguna yang suka tertidur, Netflix juga dilaporkan telah menguji fitur baru yang disebut pemasa tidur untuk beberapa pengguna Android di seluruh dunia.


Seperti namanya, pengguna dapat mengatur waktu dengan jangka waktu yang telah disediakan, setelah fitur ini aktif, Netflix secara automatik akan menghentikan filem yang sedang diputar.


Dalam aplikasinya saat ini, pengguna dapat memilih antara empat tetapan pemasa, termasuk 15 menit, 30 minit, 45 minit, atau akan dimatikan ketika filem akan hampir berakhir.


Ciri ini tentunya akan sangat berguna untuk peranti telefon pintar kerana dapat membantu menjimatkan bateri. Saat ini fitur ini hanya tersedia untuk beberapa pengguna Android.


Walau bagaimanapun, Netflix menyatakan bahawa mereka akan memperluas ketersediaannya ke lebih banyak peranti sekiranya ciri tersebut disukai oleh banyak pengguna.